3x jouw LinkedInprofiel analyseren en optimaliseren

LinkedIn kan je zien als je visitekaartje voor jouw onderneming. Daarom is het belangrijk om je LinkedInprofiel zo goed mogelijk te optimaliseren. Alle informatie moet ingevuld zijn om zo veel mogelijk uit je profiel te halen. Maar daarnaast bevat je LinkedInprofiel ook heel veel informatie over jouw volgers en activiteit. Deze informatie is te vinden op je dashboard en kan heel handig zijn als je wilt dat jouw LinkedInprofiel groeit!

Op je dashboard zie je hoeveel mensen jouw LinkedInprofiel hebben bekeken, hoeveel personen jouw video’s bekeken hebben en hoe vaak jouw profiel is bezocht. Jouw dashboard is terug te vinden op je persoonlijke account.

Jouw dashboard is een belangrijke graadmeter voor jouw LinkedInprofiel. Het geeft je inzicht en laat zien waar jouw LinkedIn nog wat optimalisatie kan gebruiken. Maar hoe speel je hier nou goed op in?

1. Beoordeel de zoekresultaten

Een belangrijk doel is natuurlijk dat je profiel groeit, je wil zo veel mogelijk kwalitatieve connecties leggen om zo jouw netwerk te vergroten. Maar om ervoor te zorgen dat je LinkedInprofiel groeit, moet je zichtbaarheid groeien. Jouw dashboard geeft je inzicht in het aantal ‘vermeldingen in zoekopdrachten’ van je LinkedInprofiel. Wanneer je daarop klikt kom je op een pagina die inzicht geeft over waar jouw zoekers vandaan komen. Zo zie je bij welke bedrijven zij werken en in welke sector ze werken. Als je er echt achter wilt komen wie jouw LinkedInprofiel bezocht hebben, dan kan je voor een premium LinkedIn lidmaatschap gaan.

Deze informatie is natuurlijk super interessant allemaal, maar wat kan je er nou mee? Als je naar de informatie gaat kijken is het belangrijk om de volgende drie vragen te stellen:

  1. Komen de functies van de bezoekers overeen met de functies van de personen waar jij normaal gezien ook mee communiceert? Zijn dit voor jou potentiële klanten? Komt het vakgebied overeen?
  2. Zitten er interessante bedrijven bij waar jij eventueel mee zou kunnen netwerken? Wat zouden die bedrijven voor jou kunnen betekenen?
  3. Komen de bedrijven van de zoekers overeen met bedrijven waarmee jij zou kunnen samenwerken?

Door deze informatie voor ogen te hebben vind je wellicht kansen voor jouw bedrijf en kansen om jouw LinkedInpagina te laten groeien!

Maar hoe pak je dit aan?

Begin met het maken van een lijst met de bedrijven die uit jouw zoekgegevens komen en doe dit ook voor mensen die werkzaam zijn bij dat bedrijf die jij eventueel kent. Ga vervolgens kijken welke bedrijven voor jou iets kunnen betekenen en welke niet. Wanneer je een shortlist hebt van bedrijven waarmee jij wilt netwerken, kan je hen eventueel een berichtje sturen!

Heb jij nou een premium LinkedIn account, dan heb je ook inzicht in de zoekwoorden. Je kan analyseren of jouw LinkedIn profiel overeenkomt met de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Wanneer dit niet het geval is, is het verstandig om  opnieuw naar je profiel te kijken en eventuele aanpassingen te maken. Aan de andere kant kunnen er ook nieuwe zoektermen bij zitten die voor jou wel wat kunnen betekenen. Wie weet had jij nog niet aan dat ene zoekwoord gedacht. Die zoektermen kun je dan verwerken in je LinkedIn profiel en kan ervoor zorgen dat je vaker gevonden wordt!

Tip: zorg ook altijd dat je LinkedIn profiel helemaal up-to-date is. Zorg dat je al je voorgaande functies en werkzaamheden hebt verwerkt in je LinkedIn profiel, dit zal ervoor zorgen dat je sneller naar voren komt voor bepaalde zoekwoorden!;

Als je LinkedIn profiel nou naar bovenkomt in de zoekresultaten is het belangrijk dat je eerste indruk goed is. Daarom moet je LinkedIn profiel natuurlijk wel in orde zijn! Zo doe je dat:

  • Maak goed gebruik van de kopregel. Geef een korte pitch over jezelf, deze pitch kan bijvoorbeeld gaan over jouw werkzaamheden of andere dingen die jou bezighouden. Indien je deze leeg laat krijg je alleen je functie en werkgever te zien. Dat zou een gemiste kans zijn!
  • Uit onderzoek blijkt dat LinkedIn profielen met een profielfoto 21 keer meer worden bekeken. Dat wil zeggen een leuke spontane foto waar jij lachend op de camera staat. 

Zorg dus dat je LinkedIn profiel geoptimaliseerd is voor maximale resultaten!

2. Wie bekijkt jouw LinkedIn profiel

Een premium LinkedIn account geeft je natuurlijk veel meer informatie over je volgers. Bij een gratis account is deze informatie helaas beperkt. Het enige wat je kan zien is hoeveel mensen in de afgelopen periode jouw LinkedIn profiel bekeken hebben en de procentuele stijging daarvan. Daarnaast kun je ook de bedrijven zien waar de bezoekers werken.

Je profielweergaven vindt je in jouw dashboard terug wanneer je op personen bekeken uw profiel klikt. Dan krijg je vervolgens een overzicht met het aantal profielweergaven over de afgelopen 90 dagen van jouw LinkedIn profiel.

Maar wat moet je nou met deze informatie? Het is dus slim om op zoek te gaan naar trends in het aantal profielweergaven. Er is mogelijk een verband met wat jij bijvoorbeeld plaatst op je LinkedIn profiel, of wanneer je iets plaatst op je LinkedIn profiel. Misschien zijn er wel een aantal posts geweest waar jij veel reacties op kreeg, wat uiteindelijk leidde tot veel activiteit op jouw LinkedIn profiel. Dan is de kans groot dat je volgers die content leuk vonden en dat je daar meer mee moet doen. Door deze statistieken te analyseren krijg je meer inzicht welke content wel of niet bevalt.

Daarnaast vind je op je LinkedIn profiel, indien je een premium LinkedIn account hebt, ook informatie over je bezoekers, welke connecties zij hebben en welke graad deze connecties zijn. Hierdoor kun je inzichtelijk krijgen welke bezoekers interessant zijn om een connectie verzoek te versturen.

Tip: Je scoort natuurlijk wel punten als je een berichtje stuurt naar een bekende of onbekende profielbezoeker. 

3. Analyseer de berichten, document presentaties en artikelen 

Tenslotte laat jouw dashboard ook data zien over de content die je plaatst, zoals berichten, video, documenten, etc. Wanneer je op jouw dashboard klikt op, personen bekeken uw bijdragen, kom je op een pagina waar je overzicht krijgt in jouw bijdragen/berichten die je onlangs hebt geplaatst. Onderaan de posts kan je zien hoeveel personen de bijdrage op hun feed bekeken hebben. Heb je een  premium LinkedIn account? Dan heb je meer inzichten in wie er gekeken hebben naar jouw posts.

Op deze pagina kun je zien wie jouw posts gezien hebben. Of de gewenste bedrijven de post gezien hebben, of dat het door beïnvloeden is bekeken. Misschien is het wel bekeken, maar niet door iemand met juiste vakgebied. Deze factoren zijn allemaal belangrijk om mee te nemen in jouw planning voor je LinkedIn profiel.

Zoals je misschien hebt kunnen zien geeft het dashboard jou heel veel informatie over wie jou volgen en hoe je deze inzichten kunt inzetten om je LinkedIn profiel te verbeteren. Neem deze informatie dus ook mee!

Vond je deze blog nou leerzaam? Lees hier nog meer blogs over LinkedIn!

Veel succes, 

Groeten,

Lieneke de Wolf