Instagram Winactie: Waar moet je op letten?

#Giveaway #Winactie #Like #Follow #Share, je hebt ze vast al voorbij zien komen, maar mag dat zomaar?

Heeft jouw volgeraantal een boost nodig? Dan zou het heel goed kunnen dat je je verleid voelt tot het delen van een Instagram winactie! Het klinkt zo simpel, een leuke winactie waarbij je een product weggeeft in ruil voor tags, follows, likes of shares. Helaas! Er zijn heel wat zaken om rekening mee te houden. Wij zetten deze even voor jou op een rijtje.

Instagram regels

Naast dat wij dit marketingtechnisch niet op deze manier adviseren, mag dit ook niet zomaar. Niet alleen de wet maar ook Instagram heeft hier hele strenge regels als aanvulling voor. Het overtreden van deze regels kan bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat je account geblokkeerd wordt door Instagram. Zij zien dit namelijk als een illegale manier van likes of follows verzamelen. Zij bieden zelf betaalde opties aan om een groter bereik te genereren en daarmee likes en follows te verzamelen. Dit is hoe je het moet bekijken vanuit het perspectief van Instagram:

Het is een prachtige zomerse dag, warm. Heerlijk om dan met je lunch een lekker plekje in de zon op te zoeken. Tijdens je wandeling kom je een leuk terrasje tegen en beslist om daar te gaan zitten om je lunch op te eten. Het duurt niet lang tot er iemand bij je langskomt met de mededeling dat deze lekkere terrasplek enkel voor betalende klanten is met tot resultaat dat je weggestuurd wordt. Kortom: als jij een lekkere terrasplek wilt, zal je toch centjes uit moeten geven en de dienst van het maken van je lunch moeten uitbesteden en het restaurant wat deze mooie terrasplek aanbiedt!

Zo ziet Instagram dit dus ook... Het weggeven van een product of service in ruil voor een betrokkenheidsactie is verboden. Dit is natuurlijk ook terug te vinden in de anti-spamregels van Instagram, maar wij helpen je graag met een kleine samenvatting in deze blog!

Hoe organiseer ik een Instagram winactie legaal?

Er zijn namelijk manieren om toch de gewenste interactie te krijgen met een winactie zonder dat je echt de regels van Instagram overtreedt. Zo kun je bijvoorbeeld:

  • Vragen met wie ze deze prijs zouden willen delen (leuk als je dan ook 2 keer de prijs weggeeft);
  • Suggereren dat men de post deelt met hun vrienden zodat zij ook van deze leuke actie afweten;
  • Aangeven dat je het zou waarderen als ze de winactie delen met hun vrienden in hun stories;
  • Mededelen dat je de winnaars bekend maakt op je kanaal en dat als ze op de hoogte willen blijven ze je kunnen volgen en hun meldingen aan kunnen zetten als je iets plaatst.

Denk dus in call-to-actions en voorkom woorden zoals ‘moeten’ die geïnterpreteerd kunnen worden als voorwaarden voor deelname. 

Financiële bijdragen

Geld verdienen aan je winactie mag ook niet, je mag dus geen financiële bijdrage vragen voor deelname. Dat klinkt natuurlijk logisch, maar stel dat je lootjes wilt verkopen voor een loterij, dan mag dit dus niet via Instagram. 

Promotionele kansspelen

Nog een belangrijke! Als je een winnaar gaat kiezen door het trekken van een naam, dan is je winactie een (promotioneel) kansspel. Hier zijn vanuit de wet heel veel regels voor van toepassing. Bij een groot promotioneel kansspel (prijzen die meer dan €4500,- waard zijn) adviseren we je om voorafgaand aan je winactie zeker even de wet in te duiken. Hier zitten namelijk veel beperkingen, maar ook serieuze boetes en straffen op, als je dit niet op de juiste manier uitvoert. Bij kleine promotionele kansspelen, dus met een waarde van maximaal €4500,-, zijn er een stuk minder regels van toepassing en is het vooral belangrijk dat je de volgende zaken goed en duidelijk communiceert:

  • Wat kan men winnen? Noem ook altijd de waarde van het product of de dienst;
  • Hoeveel mensen kunnen winnen? Geef duidelijk aan hoeveel stuks je weggeeft
  • Welke regels hanteer je? 
  • Wanneer en hoe wordt de winnaar (of winnaars) bekend gemaakt?

De kansspelautoriteit moet kunnen in zien hoe de trekking is verlopen en wie er heeft gewonnen. Zorg dus dat als je dit via je stories bekend maakt, je dit later nog terug kunt vinden om eventueel te laten zien. Verder zal je natuurlijk ook echt de prijzen moeten uitreiken. Vraag bijvoorbeeld aan de persoon of personen die heeft of hebben gewonnen of ze een leuke foto met de gewonnen prijs kunnen toesturen zodat je deze weer met je volgers kunt delen. 

Inderdaad, wat een hoop gedoe! Dit kun je dan weer voorkomen door geen promotioneel kansspel te maken van je winactie en bijvoorbeeld de mooiste foto te kiezen als winnaar of het grappigste gedicht. 


Laat je zeker niet afschrikken van deze mooie mogelijkheid tot meer bereik en naamsbekendheid. Hoe duidelijker, transparanter en eerlijker je bent, hoe minder je te vrezen hebt en wij helpen je graag! Stuur ons simpelweg een mailtje op info@schoolofsocialmedia.nl