TERUG NAAR ALLE BLOGS

9 x Gevonden worden op LinkedIn: zo doe je dat! 
22 maart 2021 
4 min. leestijd

9 x Gevonden worden op LinkedIn: zo doe je dat! 

Met deze 9 tips kun je je zichtbaarheid op LinkedIn vergroten.

Krijg jij weinig reacties op jouw LinkedIn profiel en op de berichten die je daarop plaatst? Ben je op zoek naar meer interactie en manieren om jezelf en jouw bedrijf beter zichtbaar te maken? Ik geef je 9 tips om je zichtbaarheid op LinkedIn te vergroten.

#1 Wat heb jij of jouw bedrijf te bieden?

Zet voor jezelf nog eens goed op een rijtje of je bedrijfsinformatie terug te vinden is op je profiel. Heb je helder omschreven wat jij te bieden hebt in ‘info’ en ‘werkervaring’ op je LinkedIn profiel? Gebruik hierin ook zoekwoorden die mensen kunnen gebruiken als ze opzoek zijn naar jouw product of dienstverlening. Bekijk dit vanuit je bezoeker: wat wil hij/zij weten over jouw bedrijf, waarom bezoekt deze persoon jouw LinkedIn bedrijfspagina?

#2 Zelf doen of laten doen?

Natuurlijk kun je zelf aan de slag gaan en proberen wat werkt, maar denk ook eens na over de mogelijkheid om een LinkedIn expert in te zetten. Experts werken dagelijks met LinkedIn en weten heel goed hoe je het aanpakt om gevonden te worden op LinkedIn. In opdracht van jou gaan ze gericht aan de slag met traffic, leads en engagement voor o.a. je bedrijfspagina. Ga online op zoek naar LinkedIn adviseurs en hun resultaten en vraag dit na bij collega-ondernemers. Toch liever zelf aan de slag? Dan is er ook nog de mogelijkheid om een LinkedIn training te volgen: zo krijg je snel alle kennis over de werking van LinkedIn en de manier waarop je LinkedIn effectief kan inzetten. Ik geef zelf regelmatig workshops en trainingen LinkedIn. Toeval bestaat niet.😉

#3 Hoe actief ben jij op LinkedIn? Bekijk je Social Selling Index

Op LinkedIn vind je een duidelijk overzicht in hoe actief je bent in vergelijking met mensen die in hetzelfde vakgebied werken en jouw netwerk. LinkedIn SSI geeft inzicht in hoe jij presteert op verschillende onderdelen op LinkedIn zodat je inzicht krijgt in welke onderdelen je nog beter kunt presteren.

#4 Actief zoeken naar potentiële klanten

Heb jij een wensenlijstje van toekomstige klanten? Wacht dan niet af tot ze naar jou toe komen maar gebruik LinkedIn om hier actief naar op zoek te gaan. Hier kun je o.a. de zoekfunctie van LinkedIn voor gebruiken. Met welke prospects heb je in het verleden al eens contact gehad? Neem een kijkje op hun profiel wat ze tegenwoordig doen en neem (weer) contact op. Ook kun je actief naar je huidige connecties kijken. Wie heb je al lang niet gesproken en met wie zou je graag in gesprek willen komen? Ook kun je je huidige klanten ook eens onder de loep nemen: welke bedrijven zijn gelijksoortig en welke zijn interessant voor jou? Vervolgens kijk je wie er werken bij deze bedrijven en met wie je al contact hebt (gehad) of met wie je gemakkelijk contact kunt leggen via een gezamenlijke connectie. Zo kom je tot nieuwe en interessante connecties.

#5 Word lid van LinkedIn-groepen

Wanneer je lid bent van een LinkedIn groep krijg je weer toegang tot veel andere, interessante mogelijk connecties. Daarnaast hebben jullie allemaal een gelijke interesse (het onderwerp van de groep) en dus is er direct al een gemeenschappelijke basis. Ga actief aan de slag in deze LinkedIn groep en laat van jezelf horen! Reageer op groepsgenoten en plaats zelf regelmatig een bericht. Krijg je reacties op je berichten maar ben je nog niet gelinkt? Dit is dé mogelijkheid om nieuwe connecties tot stand te brengen.

#6 Houd je meldingen in de gaten

LinkedIn is alles behalve zuinig met het geven van meldingen, oftewel notificaties. Denk aan meldingen over verjaardagen, een jubileum, wie er op je berichten heeft gereageerd, wie een nieuwe baan heeft etc. Maak gebruik van deze meldingen! Dit zijn handige haakjes om weer eens contact op te nemen met deze personen. Daarnaast is dit dé kans om een persoonlijk berichtje te sturen met meer inhoud dan alleen ‘Gefeliciteerd’. Stel vragen aan deze persoon en zorg dat je berichtje uitnodigt tot een antwoord. Zo kom je snel in gesprek met connecties!

#7 Regelmatig berichten plaatsen op LinkedIn

Een bericht, post, update… Dit zijn allemaal benamingen voor bijdrages die je kunt plaatsen op LinkedIn. Houd je connecties op de hoogte van jouw mijlpalen, zakelijke bezigheden en bijzonderheden. Geef advies of deel je kennis. Krijg je reacties van mensen met wie je nog geen connectie hebt? Dan kun je even de tijd nemen om deze profielen te bekijken en te kijken of het een interesse connectie zou kunnen zijn.

#8 Investeer in je connecties op LinkedIn

Leuk die 1000 connecties op LinkedIn, maar ga je ook wel eens met ze in gesprek? Heb je ze wel eens relevante informatie gestuurd via direct messages of gevraagd hoe het met ze gaat? Op dit soort vragen krijg ik in de trainingen die ik geef helaas veel te vaak ‘nee’ te horen. Dat is jammer, want deze connectie heb je al en dus is niets makkelijker dan 1 op 1 informatie uitwisselen en deze persoon beter te leren kennen. Kijk hierbij vooral hoe je jouw connectie kan helpen en richt je hierbij niet meteen op verkoop.

#9 Aan de slag met sales

Stuur je connecties nuttige artikelen, informatie of een persoonlijk berichtje om te vragen hoe het gaat. Probeer hiervoor een vast tijdstip te vinden (bijv. de eerste van de maand) en hou dit zeker enkele maanden vol. De kans is groot dat mensen gaan waarderen dat je aan ze denkt en dat ze gaan reageren op jouw 1 op 1 berichten. Probeer dan het gesprek te verplaatsen naar een (video)call of plan een gesprek in.

Zie je direct succes als je start met het inzetten van deze tips? Nee, het kan zeker wat tijd kosten voordat je het positieve effect zal zien. Laat je niet te snel uit het veld slaan maar kies voor een aanpak die bij jou (en je tijdsbesteding) past en pas die vervolgens consequent toe. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring met deze tips. Heel veel succes op LinkedIn!

Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust contact op! Meer blogs over LinkedIn vind je hier.

Groeten,

Lieneke

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van School for Social Media. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het ondernemers en bedrijven biedt. "Ik vind het ontzettend leuk om met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je nu je website, social media etc. in om je bedrijf of organisatie zichtbaar te maken en extra business te genereren.'