TERUG NAAR ALLE BLOGS

Persoonlijk profiel omzetten naar LinkedIn bedrijfspagina: zo doe je dat! 
05 juli 2021 
7 min. leestijd

Om je maar gelijk uit de droom te helpen: dit is helaas niet mogelijk. Als je een LinkedIn bedrijfspagina of company page wilt, zal je er een aan moeten maken en vervolgens daar berichten plaatsen en aan de slag gaan met het opbouwen van volgers. Maar stel dat je een persoonlijk profiel tijdelijk als LinkedIn bedrijfspagina hebt gebruikt, wil je natuurlijk de connecties van dit profiel niet kwijt! Ik geef je graag advies over hoe je dit aanpakt. Maar laten we eerst kijken naar de eerste stap: hoe je een LinkedIn bedrijfspagina aanmaakt voor je bedrijf of organisatie.

Je kunt dit doen vanuit het profiel dat je nu gebruikt voor je bedrijf of organisatie. Dit kun je natuurlijk ook doen vanuit je eigen persoonlijk profiel.

  • Klik op ‘Werk’ in het hoofdmenu;
  • Er ontvouwt zich nu een menuutje, klik op de laatste optie ‘bedrijfspagina aanmaken’;
  • Doorloop vervolgens de stappen die LinkedIn aangeeft en hop, je LinkedIn bedrijfspagina is een feit!

TIP: Jouw LinkedIn bedrijfspagina is het visitekaartje van je bedrijf op LinkedIn. Vul dus alle mogelijke velden zo compleet en volledig mogelijk in! Vergeet bijvoorbeeld niet om een omslagfoto toe te voegen en een pakkende, duidelijke kopregel die verteld waar jouw bedrijf of organisatie voor staat.

Je kunt dus een LinkedIn bedrijfspagina aanmaken vanuit het persoonlijke profiel van je bedrijf, maar het is wel belangrijk dat je meteen andere beheerders toevoegt aan de LinkedIn bedrijfspagina, zoals jezelf en een andere collega. Op termijn zal je het persoonlijke profiel willen afsluiten, maar je wilt natuurlijk nog wel toegang behouden tot de LinkedIn bedrijfspagina.
Dat doe je zo:

  • Ga naar je LinkedIn bedrijfspagina (klik hier op de optie ‘weergeven als lid’)
  • Kies ‘Tool voor beheerders’
  • Klik op ‘pagina beheerders’
  • Voeg daarna beheerders naar keuze toe aan je LinkedIn bedrijfspagina 
  • Personen die zijn toegevoegd, krijgen hier een melding van via LinkedIn

Jouw LinkedIn bedrijfspagina is een feit – gefeliciteerd! Nu is het zaak om je connecties op het persoonlijk profiel, naar de nieuwe company page te krijgen. Hier komt handmatig werk te pas, helaas gaat dit niet met behulp van een functie.
Er zijn twee manieren hoe je dit kunt aanpakken:


1. Stuur alle connecties van het persoonlijke profiel een persoonlijk bericht
Hieronder een voorbeeld hoe zo’n bericht eruit kan zien:
"Hallo (naam) Ik wil je graag laten weten dat we sinds kort een officiële (bedrijfsnaam) company page hebben op LinkedIn. We zouden het erg leuk vinden als je deze wilt volgen: (link invoegen naar je bedrijfspagina)

Dit persoonlijke profiel zal op korte termijn worden afgesloten; reden is dat we als bedrijf natuurlijk gebruik willen en moeten maken van een bedrijfspagina op LinkedIn. 

Op de bedrijfspagina houden we je op de hoogte van (…zelf in te vullen, afhankelijk hoe jullie deze gaan gebruiken, bijv. nieuws en ontwikkelingen en over hoe het is om te werken bij jouw bedrijf).  Graag zien we je terug op onze bedrijfspagina!

Als je nog vragen hebt, laat het ons weten. Met vriendelijke groet, (naam) (bedrijfsnaam)"

Houd het praktisch: kopieer deze tekst en wijzig alleen de naam naar jouw LinkedIn bedrijfspagina. Veel connecties? Wanneer je ze allemaal tegelijk benadert, kan LinkedIn dit als spam zien. Ik zou je connecties bijv. in delen van 10-15 personen per keer benaderen en dat verspreiden over een aantal dagen.

2. Nodig de connecties van het persoonlijke profiel uit om je LinkedIn bedrijfspagina te volgen. Als beheerder van de LinkedIn bedrijfspagina kun je persoonlijke connecties uitnodigen om je LinkedIn bedrijfspagina te volgen.

Wanneer je connecties op deze manier toevoegt heb je (nog) niet de mogelijkheid om een persoonlijk bericht toe te voegen. Zorg er dus voor dat je mensen uitnodigt die je goed kent, anders is de kans klein dat ze de uitnodiging om je LinkedIn bedrijfspagina te volgen zomaar accepteren.

Na een paar weken is het tijd om de balans op te maken: hoeveel volgers heb je gekregen op je LinkedIn bedrijfspagina? Erg jammer: je kunt niet inzien wie de volgers van je LinkedIn bedrijfspagina zijn. Dit kon ‘vroeger’ wel maar ongeveer 3 jaar geleden heeft LinkedIn deze functie verwijdert. Balen! Ik hoop dat dit een functie is die binnenkort terugkeert naar LinkedIn.

Waarschijnlijk krijg je ook een aantal reacties op de berichtjes die je vanuit je persoonlijke profiel hebt verstuurd. Zorg ervoor dat je daar altijd netjes op reageert! Wanneer mensen aangeven dat ze je LinkedIn bedrijfspagina gaan volgen, is een bedankje het minste wat je kunt doen.

Geen reactie op je verstuurde berichten? Plan een datum in waarop je het persoonlijk profiel definitief wilt gaan sluiten en waag er nog één bericht aan met daarin de datum van sluiting duidelijk aangegeven. Waarschijnlijk gaan niet al je persoonlijke connecties over tot het volgen van je LinkedIn bedrijfspagina – maar alle personen die je op deze manier bereikt en er wel mee over kan laten gaan, zijn erg mooi meegenomen. En dit is gelijk een fijne manier om persoonlijk contact te hebben!

En dan is de dag daar… je gaat het persoonlijk profiel van je bedrijf afsluiten. Zorg er eerst nog voor dat je in de instellingen van je bedrijfspagina, dit persoonlijk profiel verwijdert als beheerder. En zorg er gelijk ook voor dat er al andere beheerders zijn toegevoegd: anders heb je straks geen toegang meer tot je LinkedIn bedrijfspagina.
Heb je dit gedaan? Dan kan je het persoonlijk profiel afsluiten. Dit doe je zo:

  • Ga naar je persoonlijk profiel en kies in het hoofdmenu ‘ik’
  • Kies dan voor ‘Instellingen en privacy’

  • Kies daarna voor het tabje ‘account’ en scroll helemaal naar beneden. De laatste optie die je ziet is ‘Je account sluiten’
  • Volg alle stappen in ‘je account sluiten’ en sluit het profiel af
  • Zo! Jouw bedrijf is nu helemaal in orde wat LinkedIn betreft. Heel veel succes met je LinkedIn bedrijfspagina


Heb je nog vragen over LinkedIn? Of wil je meer weten over LinkedIn? Lees dan onze andere blogs over LinkedIn of neem contact met ons op!

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van School for Social Media. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het ondernemers en bedrijven biedt. "Ik vind het ontzettend leuk om met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je nu je website, social media etc. in om je bedrijf of organisatie zichtbaar te maken en extra business te genereren.'