TERUG NAAR ALLE BLOGS

Instagram gidsen: zo gebruik & maak je ze!
10 juni 2022 
7 min. leestijd

Instagram gidsen: zo gebruik & maak je ze!

Misschien ben je ze al eens tegengekomen op Instagram, Instagram gidsen. Het is een goede manier om meer organische betrokkenheid te krijgen! Wij vertellen je hoe Instagram gidsen kunnen zorgen voor meer likes, reacties en klikken op je Instagram content.

Instagram introduceerde de functie al in mei 2020, maar wachtte tot november 2020 om deze functie voor alle gebruikers beschikbaar te maken. Wil je meer weten over deze functie of er mee aan de slag? Lees dan snel verder…

3 Soorten Instagram-guides

Om te beginnen ga ik je vertellen over de drie soorten gidsen die Instagram heeft. Je hebt namelijk een gidsen voor plaatsen, producten en berichten. Bij aan aanmaken van een gids krijg je deze drie opties. Navigeer naar je eigen profiel en tik vervolgens op het plusteken rechtsboven in de hoek.

Instagram gids met plaatsen

Wil jij graag de liefde voor je lokale omgeving delen? Of heb jij een prachtige reis gemaakt en wil je tips delen aan andere? Maak dan een gids voor plaatsen!

Je begint met het zoeken van de locatie, vervolgens krijg je de optie om maximaal vijf foto’s en video’s te selecteren. Zorg ervoor dat de foto’s en video’s die je wil gebruiken ook een locatie tag hebben van dezelfde locatie als die je wilt gebruiken in je gids. Je kunt dus eigen foto’s en video’s gebruiken waarbij de locatie is getagd, maar ook berichten van andere Instagram gebruikers waarin de locatie is getagd. Het is mogelijk om meerdere locaties en foto’s toe te voegen.

Nadat je de selectie aan foto’s en video’s hebt gemaakt, kan je een titel en een beschrijving toevoegen voor je gids. Ook kan je per locatie wat context toevoegen.

Een locatie uitlichten met Instagram gidsen

Instagram gids met producten

Wil jij graag producten uitlichten in je Instagram gids, volg dan deze stappen! Zo maak je van een Instagram gids een Instagram winkel! Hou er hierbij wel rekening mee dat de producten die je in je gids wilt uitlichten, ook beschikbaar moeten zijn in een Instagram shop.

Je selecteert eerst het producten dat je wil uitlichten en daarna kies je de best bijpassende foto’s en video’s van dit product. We gebruiken hierbij een voorbeeld van Most Wanted, zij geven kleding inspiratie in hun gidsen. Het is mogelijk om in je gids meerdere producten toe te voegen. Wanneer je dus kleding inspiratie geeft kun je de broek, het shirt, de schoenen en de handtas toevoegen in de gids.

Nadat je je selectie hebt gemaakt geef je de gids een titel – Danique’s Faves – en een beschrijving – Danique’s current faves

Voorbeeld Instagram Guide met producten MW

Instagram gids met berichten

En dan over naar de meest gebruikte gids, de gids met berichten. In deze gids kun je gebruik maken van foto’s en video’s die je zelf hebt geüpload en opgeslagen, of van berichten die je van andere Instagram gebruikers hebt opgeslagen. Met een gids is het mogelijk om meerdere berichten samen te voegen; bijvoorbeeld als je tips deelt over hetzelfde onderwerp of wanneer je een rubriek hebt op Instagram die vaker terugkomt, zoals een 'meet the team'. Je kunt dan al je team leden in een gids bij elkaar voorstellen.

- Hier zie je waar je berichten kunt opslaan

Hier kun je een instagram bericht opslaan om deze te gebruiken in je Instagram Guide

Vul ook hier weer alle mogelijke titels en beschrijving aan om je gids zo compleet mogelijk te maken.

Vul hier alle titels en beschrijvingen in voor je Instagram gids

Hoe Instagram-gidsen werken

Nu je weet hoe je een eigen Instagram-gids kan maken is het tijd om de inhoud aan het werk te zetten! Op de volgende manieren kunnen Instagram gebruikers jouw gidsen ontdekken:

  • Instagram profiel: iedereen die op jouw Instagram pagina beland kan je gids bekijken op een speciaal tabblad dat verschijnt naast je berichten
  • Verkenner: gidsen worden ook weergeven in de Instagram verkenner.
  • Instagram shop: het winkelplatform op Instagram heeft een eigen tabblad voor productgerichte gidsen
  • Instagram verhalen: je kunt je gids delen in je instagram verhaal.
  • DMInstagram gebruikers kunnen je gidsen naar elkaar doorsturen via direct messages op Instagram. Dit kun je ook zelf gebruiken als lead naar potentiële klanten -“neem eens een kijkje in onze gids hoe wij dit hebben aangepakt! 😉”

7 manieren om Instagram-gidsen te gebruiken

We vertelde je net al dat je drie opties hebt voor het maken van gidsen (locatie, producten en berichten) maar de insteek van de gisden zijn natuurlijk veel breder dan dat! We geven je graag nog een aantal tips waarvoor je de Instagram gidsen kunt gebruiken.

  1. Vertel het verhaal achter je merk – door meerdere berichten toe te voegen kunnen Instagram gebruiker het verhaal achter je merk lezen onder weg te klikken!
  2. Promoot een nieuw product of nieuwe dienst – wanneer bijvoorbeeld een evenement is afgelopen kan een gids een goede portfolio pagina zijn! Zo kan je aan potentiele klanten laten zien wat je voor ze kunt betekenen.
  3. Geef instructies – als je denkt aan het geven van instructies denk je al snel aan een how to video, maar ook een gids kan prima gebruikt worden voor het geven van instructies.
  4. Het beantwoorden van veel gestelde vragen – krijg je vraag dezelfde vragen in je DM van Instagram gebruikers? Beantwoord dan de vragen met in een gids! Doordat je de gids makkelijk kunt delen via berichten kun je snel een reactie geven.
  5. Maak gidsen van onderwerpen die bij elkaar passen – deel je bijvoorbeeld veel recepten op je Instagram, maak dan een gids met vegetarische recepten, Mexicaanse gerechten of desserts.
  6. Maak een cadeau gids – geef je volgers inspiratie met jouw producten.
  7. Ontwerp een reisgids – gebruik de plaatsen gids voor het maken van een reisgids, hierin kan je mooie plaatsen uitlichten maar ook leuke eet spots of activiteiten!

    Wil je je berichten meer organische betrokkenheid geven, probeer dan zeker eens Instagram gids!
Over de schrijver