TERUG NAAR ALLE BLOGS

De Instagram Collab functie: in 3 stappen pas je hem toe!
08 december 2021 
3 min. leestijd

De Instagram Collab functie: in 3 stappen pas je hem toe!

Een samenwerking aangegaan met een ander bedrijf? Hoe makkelijk is de nieuwe Instagram-functie waarbij de post op jouw account verschijnt, én op die van de ander? Meer zichtbaarheid, meer betrokkenheid en je kanaal laten groeien, dat wil jij toch ook? In deze blog leggen we je precies uit wat de Instagram Collab-functie is en hoe je hem gebruikt!

Wat is de Instagram Collab functie?

Met deze functie komen de dromen uit van elke content creator. Een gezamenlijke post die je samen kunt delen maar wel elk op je eigen account te zien is.

Voorheen tagde je een bedrijf of creator in jouw post. Net zoals je dat doet wanneer je een vriend tagt. Het oogt alleen niet professioneel en is eigenlijk ook niet transparant genoeg voor de volgers. In een latere update maakte Instagram het mogelijk om een ‘branded content tag’ toe te voegen aan je post, die liet zien dat je post gesponsord was. Een enorme verbetering maar het kan natuurlijk nóg makkelijker. En dat heeft Instagram gedaan.

De Collab-functie werd de derde optie en daarmee een makkelijk-te-gebruiken functie. Iedereen die je in de Collab-functie tagt, zal gezien worden als co-auteur van de post. De post zal op beide accounts in de feed verschijnen. Geen gedoe meer screenshots maken van de post of het bericht te delen in je verhaal. Nu kun je pas écht samenwerken!

Gedeelde post instagram


Hoe gebruik je de functie?

Je begint natuurlijk met het selecteren van de afbeelding die jij wilt posten. Je kunt er ook voor kiezen om meerdere afbeeldingen te selecteren om een carrousel post te maken of je kunt kiezen om een korte video te plaatsen. Nadat je jouw afbeelding of video hebt geselecteerd, klik je op het blauwe knopje ‘volgende’. Je kunt nu je afbeelding verder bewerken door bijvoorbeeld een filter te gebruiken. Ben je hier klaar mee? Dan klik je nogmaals op ‘volgende’.

Stap 1. Je komt in het scherm terecht waar je een beschrijving kunt toevoegen en eventueel een locatie. Klik vervolgens op ‘Personen taggen’, waar we beginnen met de samenwerking.

stap 1 colab functie


Stap 2. Je bent waarschijnlijk gewend om nu op ‘tag toevoegen’ te klikken. Maar met de nieuwe Collab-functie klik je op ‘Bijdrager uitnodigen’. In deze stap selecteer je de bijdrager waar je de samenwerking mee wilt aangaan.

Extra informatie: Je kunt alleen een bijdrager uitnodigen die een openbaar account heeft.

een bijdrager uitnodigen voor je collab functie


Stap 3: Nu je een bijdrager hebt toegevoegd ben je klaar om de post te plaatsen.

bedrijf taggen collab functie


De post zal niet zomaar op allebei de kanalen verschijnen

Je hebt de post geplaatst maar de post zal niet zomaar op allebei de accounts verschijnen. Hier komt nog een klein maar noodzakelijk stapje voor. De bijdrager krijgt net zoals bij de ‘Branded Content Tool’ een verzoek toegestuurd om co-auteur te worden. Dit verzoek moet eerst geaccepteerd worden voordat de post op beide accounts zal verschijnen.

Nadat de bijdrager het verzoek heeft geaccepteerd, begint het pas echt leuk te worden. Je post zal namelijk als ‘gewone’ feed post geplaatst worden maar krijgt het hetzelfde bereik en interacties voor twee accounts. Dus...de likes die je bijdrager ontvangt en de likes die je zelf krijgt, worden samen gecombineerd. Gegarandeerd dat je dus dubbel zoveel interactie krijgt!

Mocht je de post willen verwijderen. Dan kan dat alleen gedaan worden door de oorspronkelijke auteur die de post heeft gemaakt. Ben jij co-auteur van het bericht? Dan verdwijnt de post ook van jouw account.

Voordelen

Nog niet overtuigd? Ik zal de voordelen van de Collab-functie nog eventjes voor je op een rijtje zetten!

  • Maakt een post delen 1000x sneller
  • De functie geeft volledige credit naar alle auteurs van de post
  • Via de post kunnen volgers makkelijk naar allebei de accounts begeleid worden
  • Je krijgt op de post een gezamenlijk aantal likes en reacties
  • Transparantie naar je volgers


Kortom, deze functie is ontzettend nuttig voor content creators, bedrijven en influencers. Een snelle manier om een samenwerking aan te gaan en om gelijke en eerlijke interactie te krijgen met de inhoud!

Over de schrijver