TERUG NAAR ALLE BLOGS

Instagram Reels maken als een pro: Een gids voor marketeers
31 december 2021 
9 min. leestijd

Instagram Reels maken als een pro: Een gids voor marketeers

Heb je er weleens over nagedacht om Reels te maken? Reels zijn een geweldige manier om je account te groeien en meer bereik te krijgen. Met de functie maakt Instagram een slimme zet door te concurreren met TikTok. En ook een slimme zet voor jou want deze functie gaat ervoor zorgen dat jouw posts langer in het algoritme blijven! In deze blog leg ik je uit wat er zo geweldig is aan Reels en hoe je de functie gebruikt.

Een introductie tot reels

Met Instagram Reels kun je creatieve, korte video’s maken die tussen de 15, 30 en 60 seconden lang kunnen zijn. Je kunt er filmpjes/foto’s, muziek, effecten en teksten in plaatsen. Het lijkt misschien lang om 15 seconden te vullen maar die tijd kun je makkelijk halen door verschillende korte fragmenten in je reel te plaatsen.

Instagram Reels kun je vinden in de Instagram app zelf. Ze komen op de tijdlijn terecht maar ook in een apart tabblad, de plaats van dit tabblad durft Instagram weleens te veranderen, maar in de onderstaande afbeeldingen kun je zien waar je het Reels-tabblad kunt vinden op de feed en je persoonlijke feed.

Waar je reels kan bekijken in je feed


Organisch posten

Reels zijn fantastisch omdat ze voor een lange tijd meegaan in het algoritme van Instagram. Reels die een lange tijd geleden zijn geplaatst, zijn vaak nog altijd zichtbaar voor potentiële volgers. Met de inzet van Reels zijn je Reels zichtbaar voor het publiek dat jou nog niet volgt. Instagram geeft namelijk veel creators de kans om te presteren in de Explore-tab. In een paar seconden zal je video dan ook bekeken worden door veel potentiële nieuwe volgers maar ook volgers die je al hebt.

Reels maken die bij jou passen?

Dat Reels dus een geweldige manier zijn om zichtbaar te zijn, dat weten we nu wel. Maar hoe maak je nu Reels die echt passen bij jouw profiel of bedrijf? Je wilt natuurlijk dat mensen je profiel gaan bezoeken na het zien van je Reel en je dan gaan volgen, maar dan moet wel duidelijk zijn wat jouw doel is. Het is dan ook belangrijk om een balans te vinden tussen het volgen van Reels-trends en het behouden van jouw bedrijfsidentiteit. Als iemand je profiel bekijkt moet het duidelijk zijn wat jouw boodschap en doel is. Als jij bijvoorbeeld een product verkoopt, zal een nieuwe volger niet zo snel enthousiast worden van 100 Reels over hoe het opruimen van je huis. Deze nieuwe volger wil zien voor wie het product is, hoe het werkt en waar het allemaal goed voor is!

De functie leren kennen – een stappenplan

Je weet nu wat Reels zijn maar je weet nog niet alle ins-en-outs. Wat betekenen de icoontjes en hoe kun je gevonden worden? We leggen het je hieronder uit!

#1 Leer Reels kennen

Nog niet helemaal zeker over hoe je moet beginnen? Ga dan vooral even op onderzoek uit om te ontdekken welke Reels bij jouw doelstellingen passen. Wil je een product promoten, een gesprek starten, samenwerkingen aangaan of informatie geven? Dit soort doelstellingen zijn belangrijk om te weten en helpt je om na te gaan welke trends of content ideeën passen bij jouw doelstellingen.

Tip 1: Doe inspiratie op in de Reels-tab en sla een Reel op die past bij wat jij wilt gaan maken. Klik op de audio van een Reel en bekijk een aantal video’s zodat je echt goed begrijpt wat de trend is voor je jouw eigen versie maakt. Wel zo handig om misverstanden te voorkomen.
Tip 2: Een leuke audio gevonden en wil je die graag gebruiken? Klik dan op de audio rechtsonder van de Reel en klik op ‘audio opslaan’.

#2 Ken de anatomie van Reels

Voor we echt beginnen met het maken van een Reel, is het belangrijk om alle elementen te kennen. Er zijn namelijk verschillende elementen die ervoor zorgen dat mensen je Reel kunnen vinden.

Element 1: Onder de gebruikersnaam staat de Reels caption. Zorg dat deze zoekwoorden en hashtags bevatten die informatie geven over de inhoud van de caption. Instagram biedt namelijk een gratis service door belangrijke kernwoorden en hashtags te filteren naar jouw ideale volger. Een hashtag zoals: #tips is een breed inzetbare hashtag en zal ervoor zorgen dat jouw post ‘verdrinkt’ in het aanbod. Maar een hashtag zoals #tipsvoorondernemers is specifiek gericht op ondernemers. Zoek dus goed uit welke hashtags nuttig zijn.

Element 2: Zie je een ster-emoji met tekst beneden in het scherm? Dat betekent dat er een filter is gebruikt in de video. Deze filter kun je aanklikken en in dit tabblad zie je alle video’s die gemaakt zijn met deze filter. Ja, ook jouw Reel zal hier dan zichtbaar zijn.

Reels presets

Element 3: Onder de caption zie je een tekstje die beweegt en rechtsonder in beeld een kleine thumbnail met een afbeelding, dat is de audio die je gebruikt hebt voor je Reel. Wanneer je hierop klikt, kom je in een tabblad terecht en kun je alle Reels zien die gemaakt zijn met deze audio.

Waar je alle reels met dezelfde sound kunt vinden

Element 4: Aan de rechterkant van je Reel zie je verschillende icoontjes. Het hartje weergeeft alle likes, het tekstwolkje het aantal comments, met de verzendknop kun je de Reel naar iemand anders verzenden en als je op de drie puntjes klikt, kun je de Reel rapporteren, aangeven dat je niet geïnteresseerd bent, de Reel opslaan, de link kopiëren en de Reel delen op andere kanalen.

Element 5: Als laatste kun je vanboven op het camera-icoontje klikken. Hiermee kun je direct een Reel opnemen met de sound en effecten van de Reel die je aan het kijken was. Het effect kun je overigens wel deselecteren.

De functie gebruiken – een stappenplan

Nu je weet wat Reels zijn en wat je allemaal moet weten, is het tijd om aan de slag te gaan. Want hoe maak je nu een geweldige Reel en hoe kun je het bewerken?

  • Open Instagram en klik vanboven op het ‘Plus-teken’ en selecteer ‘Reel’.

Waar je een reels kunt maken in Instagram

  • Zoals al eerder uitgelegd, je Reel kan 15, 30 of 60 seconden lang zijn. Je kunt je keuze maken door op de cirkel aan de linkerkant van het scherm te klikken met het aantal seconden dat je jouw video wilt laten duren.
  • Veel actie in je video of is je video te snel? Je kunt de snelheid van je video ook sneller of trager zetten. Om dit te doen klik je op ‘1x’ om de snelheid van je video aan te passen.
    De video trager zetten: 0.3 of 0.5. De video versnellen: 2x, 3x, 4x.
  • Instagram geeft je ook de optie om een timer aan te zetten. Ideaal wanneer je zelf je Reel opneemt of wanneer je niet direct voor de cameralens staat maar ergens anders in beeld staat.
    Waar alle bewerk opties staan in Reel s
  • Filters toevoegen doe je tijdens het filmen maar kun je ook nog in de volgende stap toevoegen. Met het ‘smiley-icoontje’ kun je effecten toevoegen zoals stickers, tekeningen en kleine tekstjes.
  • Een Voice-over toevoegen aan je Reel, druk (nadat je de Reel hebt opgenomen) op ‘volgende’ en klik vanboven op het muziekicoontje. Hier kun je jouw voice-over opnemen. Je kunt later het volume van je voice-over en je audio aanpassen.
  • Tekst toevoegen aan je Reel. Dat doe je door op het scherm te klikken en je tekst te schrijven. Je ziet van onder kleine zwarte vlakjes (zie onderstaande afbeelding). Hier kan je de duur van je tekst aanpassen. Wil je elke zin één voor één laten verschijnen? Dan moet je elke zin apart schrijven en van elk zwart vlakje de duur aanpassen. Oefening baart kunst.
  • Nog niet tevreden over sommige clips? Klik op ‘Clips bewerken’ en pas hetgeen aan wat je wilt veranderen.

Clips bewerken in Reels
Je Reel uploaden

Je Reel is klaar om te uploaden, goed gedaan! Klik op volgende en schrijf je caption. Je kunt er ook voor kiezen om een eigen omslag te uploaden. Dat zou eventueel een omslag kunnen zijn met de kleuren van jouw huisstijl om een mooi overzicht te bewaren.

We raden het zeker aan om hashtags te gebruiken, mensen te taggen en een locatie toe te voegen. Ook deze stappen kunnen bepalen hoe hoog je in het algoritme komt.

Je kunt je Reel ook delen in het overzicht. Zet je deze optie uit, dan verschijnt je Reel niet in je persoonlijke feed-overzicht.

Deel je Reel en klaar is kees!

Over de schrijver
Daphne is een echte social media enthousiast en weet écht alles over Instagram en adverteren op social media. Zij kan jou als geen ander helpen bij de branding van jouw business! "Een creatieve blik op jouw social media of het maken van prikkelende content... Ik ga altijd voor het complete plaatje; voor jou en voor je business."