Wat is een algoritme van een zoekmachine?

Het algoritme op social media bepaalt, door een aantal factoren, welke berichten jij te zien krijgt. Algoritmes worden onder andere toegepast op Instagram, Facebook, Youtube en Google. Het is dus meestal niet toevallig waarom je bepaalde berichten te zien krijgt ;) 

Een algoritme in het algemeen is een aantal stappen die je zet om een bepaald doel te bereiken. In principe hoeft het dus niks te maken met data en technologie. Het berekenen van een rekensom of het bereiden van een maaltijd is ook algoritme.

Bij het intypen van een zoekopdracht in een zoekmachine, heeft het dus als doel om relevante zoekresultaten te tonen. Door middel van veel verschillende factoren bepaald de zoekmachine welke zoekresultaten er worden gegeven. Dit heeft invloed op de ranking van de zoekresultaten die getoond worden.

Een zoekmachine zoals Google geeft haar precieze algoritme niet prijs. Wel geven ze richtlijnen waar rekening gehouden mee moet worden om goed gevonden te worden bij een zoekopdracht. Met behulp van SEO, Search Engine Optimization, wordt er gekeken om de website aan zoveel van deze richtlijnen te voldoen. Deze richtlijnen hebben betrekking tot techniek, content en autoriteit van een website.

Reactie plaatsen