Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Dit zijn alle werkzaamheden die uitgevoerd worden om jouw pagina hoger organisch te krijgen in zoekmachines zoals Google. Organisch ranken is dat jouw website het hoogste scoort op de een zoekterm in een zoekmachine, en dat je hier niet voor betaald hebt.

Door middel van SEO kan je er dus voor zorgen dat je gratis, meer, bezoekers krijgt op jouw website. Verschijnt jouw website hoog in de zoekmachine, dan is de kans groter dat mensen op jouw website verschijnen.

Zoekmachines zoals Google en Bing werken met algoritme. Het algoritme beslist welke websites in welke volgorde, en dus het beste bovenaan, verschijnen bij een zoekterm. Met behulp van SEO probeer je de gedachtegang, waardoor je hoger verschijnt,  van het algoritme te doorgronden en optimaal te benutten.

Er zijn veel factoren die meespelen om jou website SEO waardig te maken. Maar op niet alle factoren kan je invloed uitoefenen en niet alle factoren hebben ook echt daadwerkelijk directe impact op jouw positie van de zoekmachine. Hieronder een lijst met een aantal factoren waarmee je SEO kan beïnvloeden:

  1. Een goede basis: Je moet een website hebben waar al content op staat en waar Google makkelijk doorheen kan navigeren. Het moet dus “Crawl-friendly” zijn met behulp van jouw sitestructuur en website menu. Google moet ook van het bestaan van jouw website weten. Dit gaat normaal gezien vanzelf maar het is ook aan te raden om jouw website aan te melden bij bijvoorbeeld Search Console. Op deze manier wordt je website vanzelf geïndexeerd door Google.
  2. Zoekwoordenonderzoek: Doe een zoekwoordenonderzoek en verwerk deze woorden in jouw website content. Dit zorgt er voor wanneer jij tevoorschijn komt bij een zoekopdracht. Het is dus belangrijk bij een zoekwoordenonderzoek om in kaart te brengen bij welke zoektermen je in de zoekmachine goed tevoorschijn wilt komen.
  3. Techniek of technische SEO: Dit houdt alles in wat je achter de schermen aan je website aanpast als zoekmachineoptimalisatie. Dit kan zijn een sitestructuur, een hoge laadsnelheid maar ook gestructureerde date. De technische SEO speelt zowel in op het gebruik van een menselijke bezoeker en Google.
  4. Content: content is alles wat op een of andere manier informatie verstrekt aan de ontvanger. Voor SEO is de tekst de belangrijkste content omdat de zoekmachines dat het beste kunnen lezen en begrijpen. Let op: tekst bestaat niet alleen uit longreads of blogs, maar ook juist uit onderschrift van plaatjes en meta description. Wat content is, kan geoptimaliseerd worden.
  5. Autoriteit: Dit is voor zoekmachines de indicatie om te bepalen hoe betrouwbaar jouw website is. De domeinleeftijd en naamsbekendheid van een merk spelen hier een rol in. Om autoriteit te beïnvloeden moet je gebruik maken van linkbuilding. Linkbuilding houdt in dat andere websites naar jouw website verwijzen met behulp van een hyperlink, oftewel: backlinks. De zoekmachine denkt namelijk dat deze website instemt met het gebruik van jouw website. Een sterk linkprofiel opbouwen is dus kern van het autoriteitsoptimalisatie proces.
Reactie plaatsen