TERUG NAAR ALLE BLOGS

Zakelijke accounts op Instagram: zo pak je het aan!
02 juni 2021 
4 min. leestijd

Wanneer je als bedrijf Instagram gebruikt kun je ervoor kiezen om een Instagram bedrijfsprofiel te maken, in plaats van een persoonlijk profiel. Maar hoe maak je zo’n zakelijk account? En wat zijn voor- en nadelen van een zakelijk Instagram bedrijfsprofiel. Wij hebben de voordelen op een rijtje gezet in deze blog, speciaal voor jou! Ook lichten we een nieuwe functie toe: Instagram biedt nu ook het creatoraccount/makersaccount aan.

Sinds eind 2019 kun je een makersaccount aanmaken op Instagram, ook wel het ‘Creator account’ genoemd. Dit account is specifiek gericht op gebruikers die content maken, ook wel influencers. Deze optie is ook ideaal voor ondernemers, sprekers en freelancers. Het grootste verschil met een zakelijk Instagram account is dat de focus hier meer ligt op engagement. Zo is er bijvoorbeeld een filter in het DM-systeem waarmee je je directe berichten kunt sorteren op relevantie. Ook zie je dit terug in de statistieken van het account: er wordt meer aandacht besteed aan data rondom follows en unfollows. Deze data worden ook gekoppeld aan posts en stories, zo kan je gemakkelijker zien welk soort berichten wel of niet werken.

Met een makersaccount kun je net als bij een zakelijk Instagram account een contactknop aan je profiel toevoegen. Deze knop kun je met een klik op de knop ook weer verwijderen.

Het grootste nadeel van het makersaccount is dat je apps van derde partijen niet automatisch berichten kan laten posten. Met dit soort apps kun je je posts wel inplannen, maar je zult vervolgens deze berichten nog handmatig moeten plaatsen.

Wanneer je een persoonlijk profiel gebruikt voor je bedrijf heb je enkel de mogelijkheid om de link naar je website op je profiel toe te voegen. Wanneer je een zakelijk account gebruikt komen hier meer opties bij. Je kunt bijvoorbeeld een telefoonnummer en een e-mailadres toevoegen in de vorm van een button. Instagram-gebruikers kunnen hierdoor direct een e-mail sturen of bellen wanneer ze op de knop drukken.

Ook een erg handige functie: je kunt je adresgegevens toevoegen. Geïnteresseerden zien zo direct jouw locatie. Wist je al dat dit adres ook aanklikbaar is? Wanneer je op dit adres klikt opent er een navigatie-app. Zo hebben bezoekers direct de routebeschrijving naar jouw locatie bij de hand.

Zakelijkaccount van de Albert Heijn


Het is natuurlijk erg interessant als ondernemer om te weten wie jouw berichten leuk vinden en wanneer jouw doelgroep actief is. Met een persoonlijk profiel kun je echter alleen de likes en reacties per bericht bekijken. Met een zakelijk Instagram account kun je meer waardevolle statistieken inzien.

Met een zakelijk Instagram account kun je per post zien wat het bereik is en hoeveel profielbezoeken je met je bericht hebt gekregen. Daarnaast is het mogelijk om jouw wekelijkse bereik en het aantal weergaven per week in te zien. Zo kun je effectief het bereik van jouw zakelijk Instagram account meten. Ook krijg je inzicht in hoe vaak er is doorgeklikt naar jouw profiel en hoe vaak er een routebeschrijving is opgevraagd.

Ook kun je wekelijkse statistieken bekijken met betrekking tot het gedrag en de demografie van je volgers. Zo krijg je inzicht in welke dagen jouw volgers het actiefst zijn en op welke tijden ze actief zijn. Erg handig: je kunt hier op inspelen bij het inplannen van jouw Instagram berichten. Zo weet je zeker dat je op de juiste momenten post.


Je krijgt ook inzicht in demografische gegevens van jouw volgers. Uit welke plaatsen komen ze voornamelijk, wat zijn de leeftijden en wat is de man-vrouw verhouding van jouw volgers? Je kunt je Instagram strategie hier ook weer op aanpassen. Heb je bijvoorbeeld veel jonge of oude volgers, dan kun je hier het taalgebruik op aanpassen in je posts.

Dit kan de meest interessante functie zijn om op te vallen op Instagram, afhankelijk van het product of dienst dat je verkoopt. Met een zakelijk Instagram account krijg je de mogelijkheid om gesponsorde berichten te plaatsen. Deze verschijnen op de feed of in de Instagram stories van gebruikers. Met advertenties kun je meer bezoekers naar bijvoorbeeld je blog of je website krijgen. Daarnaast kun je nog de functie Instagram shopping toevoegen aan je zakelijk Instagram account. Zo krijgen Instagram gebruikers de mogelijkheid om direct vanuit Instagram een bestelling bij jouw bedrijf te plaatsen. Wanneer je Instagram shopping toevoegt aan je zakelijk Instagram account, krijg je ook nog de mogelijkheid om je producten te taggen in Stories of berichten!

Het is heel gemakkelijk om een zakelijk Instagram account aan te maken. Als eerste ga je naar je profiel > instellingen > account. Hier kun je kiezen welk soort account bij jou past. Daarna vul je je gegevens in zoals je e-mailadres, telefoonnummer en website. Nu ben je klaar om aan de slag te gaan!

Heb je nog vragen over zakelijke Instagram accounts? Neem dan contact op! Of wil je meer weten over Instagram? Lees dan onze andere blogs.

Over de schrijver
Daphne is een echte social media enthousiast en weet écht alles over Instagram en adverteren op social media. Zij kan jou als geen ander helpen bij de branding van jouw business! "Een creatieve blik op jouw social media of het maken van prikkelende content... Ik ga altijd voor het complete plaatje; voor jou en voor je business."