TERUG NAAR ALLE BLOGS

Instagram statistieken: de ultieme handleiding
22 juli 2021 
15 min. leestijd

Als je wilt groeien met je Instagram account is het vaak de eerste stap om naar je Instagram statistieken te kijken. Het inzetten van Instagram statistieken kan jouw bedrijf helpen met het juiste publiek bereiken, je contentstrategie verbeteren en nieuwe doelgroepen bereiken.

Maar het begrijpen van alle verschillende Instagram statistieken en termen, en hoe je deze data kunt inzetten voor de groei van jouw bedrijf, is makkelijker gezegd dan gedaan. In deze blog leg ik je alles uit over de betekenis van alle verschillende Instagram statistieken en hoe je deze kennis in kan zetten voor jouw bedrijf!

De volgende verschillende Instagram statistieken komen te pas:

Instagram statistieken zijn de beste manier om te begrijpen wie je doelgroep is, wanneer deze doelgroep het meest actief is, en met welk type content zij zich het meest associëren. Het is erg belangrijk om dit soort informatie te begrijpen wanneer je een contentstrategie creëert. Zonder deze informatie tast je eigenlijk in het donker.

Daarentegen is het vinden van de juiste Instagram statistieken en daarbij weten hoe je deze interpreteert, makkelijker gezegd dan gedaan.

Jouw bedrijf heeft een uniek doel in je contentstrategie, dit betekent dat het voor elk bedrijf kan verschillen welke Instagram statistieken het belangrijkst zijn. Waar kun je het beste beginnen? Wanneer je duidelijk in beeld hebt wat jouw business goals zijn, kun je beslissen welke statistieken jou kunnen helpen om deze doelen te behalen. Als je voor ogen hebt welke statistieken jou en jouw bedrijf kunnen helpen, kun je veel meer uit Instagram statistieken halen.

Wanneer je jouw Instagram statistieken goed bijhoudt krijg je een duidelijk beeld van welk type content jouw bedrijf helpt met het behalen van je doelen!

Je krijgt alleen toegang tot deze data wanneer je een zakelijk Instagram account of een creatorsaccount hebt.

Heb je al een zakelijk Instagram account of een creatorsaccount? Je krijgt gemakkelijk toegang tot Instagram statistieken via de Instagram app. Op je profiel klik je op de ‘statistieken knop’. Je kunt ook toegang tot deze data krijgen door op het menu knopje te drukken op je profiel. Daarna klik je op het ‘statistieken’ tabje.


Hier vind je een heleboel verschillende data en statistieken over je berichten, stories en demografische informatie over je doelgroep.

Belangrijk: Je krijgt alleen Instagram statistieken te zien voor posts en stories die zijn gepubliceerd nadat je een zakelijk Instagram account of creatorsaccount hebt aangemaakt.

Grip krijgen op je doelgroep statistieken is een goede manier om te begrijpen met wie je communiceert – zo kun je je contentstrategie en de tijd dat je je berichten plaatst hierop aanpassen.

Open de Instagram statistieken en scrol naar beneden naar ‘Je doelgroep’ en klik op het pijltje om meer informatie te zien. Hier krijg je een overzicht van je volgers voor de afgelopen 7 of 30 dagen, zoals:

  • Groei van je volgers (Totaal, Volgers en Personen die je niet meer volgen)
  • Populaire locaties
  • Leeftijdscategorieën (Alles, Mannen en Vrouwen)
  • Geslacht
  • Meest actieve tijden (Uren en Dagen)


Er zijn twee manieren om toegang te krijgen tot tijdlijn berichten. De eerste is via het ‘statistieken’ tabje. Hier scrol je naar beneden naar ‘Inhoud die je hebt gedeeld’ en klik je op het pijltje naast je berichten.


Hier kun je berichten tot wel 2 jaar sorteren op een heleboel verschillende filters:

  • Kliks op de belknop
  • Comments
  • Kliks op de e-mailknop
  • Volgers
  • Kliks op Routebeschrijving
  • Aantal keer opgeslagen
  • Bereik
  • Profielbezoeken
  • Kliks naar website
  • Videoweergaven
  • Likes
  • Weergaven
  • Aantal keer gedeeld

Belangrijk: Je ziet wellicht nog meer opties als je Instagram Shopping hebt ingesteld (hier later in de blog meer over). Dit is een handige manier om overzichtelijk in te zien hoe je content scoort over de tijd heen – wat je kan helpen met jouw strategie.


Voor een gedetailleerder overzicht van deze Instagram statistieken, klik je op ‘statistieken bekijken’ onder een gepubliceerd bericht. Hier krijg je een overzicht van alle belangrijkste statistieken, zoals:

  • Likes
  • Comments
  • Aantal keer verzonden (alleen zichtbaar buiten Europa)
  • Aantal keer opgeslagen
  • Interacties (Profielbezoeken en kliks op website)
  • Ontdekken (Welke accounts je hebt bereikt en nieuwe volgers)
  • Weergaven (Van hashtags, startpagina etc.)


Elk van deze Instagram statistieken biedt waarde voor jouw account. Bijvoorbeeld:

  • Likes, comments en aantal keer verzonden zijn goede inzichten om te achterhalen welke posts goed zijn voor engagement.
  • Aantal keer opgeslagen laat vaak zien welke content jouw doelgroep erg interesseert, inspiratie geeft of langdurige waarde biedt.
  • Kliks op website laten duidelijk zien dat je volgers graag meer over jouw producten of diensten willen weten.
  • Weergaven laten daarentegen weer zien hoe goed je bericht het doet in het Instagram algoritme. Als je bericht erg hoog scoort, kijk dan eens naar waar deze weergaven vandaan komen, de tijd en dag van publicatie en of er een thematische trend speelde op dat moment.

Net zoals berichten, krijg je toegang tot statistieken over je stories door op het ‘statistieken’ tabje te drukken of omhoog te swipen bij een live Instagram story. In het statistieken menu scrol je naar ‘Inhoud die je hebt gedeeld’ en klik je op het pijltje naast je recente stories.


Hier kun je berichten sorteren tot wel 30 dagen op de volgende filters:

  • Terug
  • Klikken op de belknop
  • Klikken op de e-mailknop
  • Verlaten
  • Volgers
  • Volgend verhaal
  • Tikken op Routebeschrijving
  • Weergaven
  • Klikken op links
  • Verder
  • Profielbezoeken
  • Bereik
  • Klikken naar website
  • Klikken op de tekstknop

Door kritisch naar je Instagram statistieken van je stories te kijken, krijg je inzicht in welk type Instagram stories het beste werken voor jouw bedrijf. Het kan bijvoorbeeld blijken dat stories met Instagram story stickers (zoals polls) meer bereik genereren. Dit is een teken dat dit soort content goed werkt bij jouw doelgroep.


Voor meer details in de Instagram statistieken van je Stories, swipe je omhoog op een live story en klik je links op het statistieken icoontje. Hier zie je:

  • Weergaven
  • Volgers
  • Navigatie (Terug, Vooruit, Volgende story en Verlaten)

Let goed op de ‘Verlaten’ variabele, dit kan aangeven waar jouw volgers niet meer geïnteresseerd waren in jouw Stories – dit moet je vermijden in de toekomst!

Deze Instagram statistieken zijn nog redelijk nieuw in het statistieken menu. Om deze te bekijken kun je het statistieken menu openen of een specifieke reel openen, daarna klik je op het knopje met de drie stipjes.

Hier vind je de volgende Instagram statistieken:

  • Aantal keer afgespeeld
  • Aantal accounts bereikt
  • Likes
  • Comments
  • Aantal keer opgeslagen
  • Aantal keer gedeeld (Alleen buiten Europa)



Belangrijk: Wanneer een reels gedeeld wordt in een Instagram verhaal zijn deze views inbegrepen in de algemene views.

Net als voor Instagram berichten, kun je tot wel 2 jaar IGTV-video’s inzien in het Instagram statistieken menu. Om hier inzicht in te krijgen, scrol je naar beneden naar ‘Inhoud die je hebt gedeeld’ en klik je op het pijltje naast je recente IGTV-video’s.


Hier kun je jouw IGTV-video’s filteren en sorteren op de volgende filters:

  • Gemiddelde percentage bekeken
  • Likes
  • Comments
  • Bereik
  • Aantal keer opgeslagen
  • Views
  • IGTV-interacties

Door te bekijken welke video’s je kijkers het meest interessant vonden, krijg je een duidelijk beeld van welk soort content je moet blijven maken. Hoe meer betrokken je doelgroep is, hoe groter de kans is dat je goed scoort in het Instagram algoritme.

Wanneer je IGTV-video hoog scoort met bereik in je Instagram statistieken is het belangrijk om te bekijken: Is er een bepaalde stijl of thema die erg goed scoorde? Heb je op een bepaalde tijd gepost? Heb je deze content gepromoot?

Om naar Instagram statistieken van een specifieke IGTV-video te kijken, klik je op de drie stipjes onderaan een video en navigeer je naar ‘Bekijk statistieken’. Hier vind je informatie over likes, comments, aantal keer opgeslagen en aantal views.

Ultieme guide voor Insta statistieken

Wanneer je producten tagt in je berichten met Instagram shopping, is het een goed idee om in de gaten te houden welke producten de meeste waarde bieden voor jouw bedrijf.

Voor een overzicht van jouw producten en hoe deze scoren, navigeer je naar het statistieken menu, scrol je naar beneden naar ‘Inhoud die je hebt gedeeld’ en daar klik je op het pijltje naast je recente berichten of verhalen. Hier kun je je berichten of verhalen sorteren op verschillende filters, deze zullen afhangen van het feit of je ‘Instagram checkout’ hebt geïnstalleerd of niet.

Om te bekijken hoe een individuele post scoort, klik je op ‘Statistieken bekijken’ om specifieke Instagram statistieken te bekijken over jouw producten.

Deze twee punten kunnen heel waardevol zijn:

  • Productpagina views
  • Kliks op product buttons

Waarom? Als een product een erg hoog aantal pagina views heeft maar weinig kliks, kan het zijn dat de beschrijving, afbeelding of prijs van jouw product niet overtuigend genoeg is om door te klikken of een aankoop te doen.

Je krijgt toegang tot deze Instagram statistieken in het statistieken menu. Gebruikers krijgen inzicht in:

  • Het aantal accounts dat ze hebben bereikt
  • Het hoogste aantal kijkers
  • Comments
  • Aantal keer gedeeld

Op dit moment zijn er nog vrijwel geen Instagram statistieken beschikbaar voor Gidsen. Instagram gidsen zijn namelijk een verzameling van bestaande berichten, producten en locaties. Deze Instagram statistieken worden meegeteld voor de originele content, en zijn dus niet specifiek beschikbaar voor gidsen.

Ik verwacht dat dit binnenkort wel zal veranderen, omdat Instagram gidsen zich steeds verder ontwikkelt en populairder wordt.

Zoals je hebt gelezen zijn er tientallen verschillende opties en statistieken die je kunt bijhouden en inzetten – maar ze allemaal tegelijk bijhouden is wellicht niet de beste optie.

Het is veel efficiënter om een duidelijk beeld te hebben van jouw bedrijfsdoelen en de Instagram statistieken die helpen deze doelen te halen.

Hoe je jouw Instagram statistieken ook bekijkt, als je begrijpt wat deze data kan betekenen voor jouw bedrijf is dit een echte gamechanger voor je strategie. Ga zelf aan de slag!

Probeer verschillende opties, kijk wat voor jouw bedrijf werkt. De resultaten zullen je verrassen 😉

Mocht je nog vragen hebben over dit onderwerp, neem dan gerust contact met ons op. Wil je meer weten over Instagram? Bekijk dan eens onze andere blogs!

Groeten,

Daphne Verhagen

Over de schrijver
Daphne is een echte social media enthousiast en weet écht alles over Instagram en adverteren op social media. Zij kan jou als geen ander helpen bij de branding van jouw business! "Een creatieve blik op jouw social media of het maken van prikkelende content... Ik ga altijd voor het complete plaatje; voor jou en voor je business."