TERUG NAAR ALLE BLOGS

Organische Facebook berichten testen: hoe doe je dat?
16 december 2021 
16 min. leestijd

Wil je meer bereik op je organische Facebook berichten? Wist je dat je je organische berichten kan testen via de Studio voor Makers.  

In deze blog leg ik je uit hoe je Facebook berichten test functie kunt gebruiken om jouw foto’s, teksten, links en video’s te testen zodat je de beste versie kunt gebruiken voor jouw doelgroep.  

Facebook berichten test functie, waar moet je die gebruiken? 

Alleen door je data goed te meten kun je achterhalen of je Facebook content campagnes echt succesvol zijn. Gelukkig voorziet Facebook je met een makkelijk te gebruiken gratis functie om dit doel te bereiken – de Facebook berichten test functie.  

Iedereen met een Facebookpagina met beheerderstoegang kan organische content testen om te zien hoe goed het presteert. Deze data kan je helpen met het richten van je Facebook marketingstrategie om er zeker van te zijn dat je de juiste mensen bereikt met het juiste bericht op het juiste tijdstip.  

Om de Facebook berichten test functie te gebruiken kun je tot vier bijna identieke organische berichten maken. Vervolgens kun je deze berichten in kleine aantallen binnen je doelgroep verspreiden om vervolgens te testen op welk bericht je de meeste respons hebt. Let op: deze berichten zijn niet gepubliceerd op je Facebookpagina; ze worden alleen getoond aan je testpubliek.  

Wanneer de test is afgelopen zal het bericht waar de meeste respons op is geweest automatisch vertoond worden op je Facebookpagina en wordt hij gedeeld in de gehele doelgroep.  

De Facebook berichten test functie helpt je om de prestaties van je organische Facebook berichten te beoordelen en geeft je waardevolle inzichten. Hieruit kun je achterhalen welke elementen van je organisch bericht verbeterd kunnen worden. Je krijgt ook meer inzicht in je doelgroep op Facebook: op wat voor soort inhoud ze reageren en wat hen trekt om interactie met het bericht te hebben. Deze data zal je helpen om trends te herkennen die je kunnen helpen met toekomstige campagnes. 

Uiteindelijk zal de Facebook berichten test functie je tijd en geld schelen. Door de wensen van de doelgroep beter te begrijpen en jouw content hierop aan te sluiten kun je je marketingbudget efficiënter en effectiever inzetten. Door het testen van je Facebook berichten laat je een deel minder aan toeval over. Hierdoor kun je meer waardevolle content creëren die de meeste kans maakt op hogere conversie ratio’s.  

Nu zal ik je laten zien hoe je de Facebook berichten test functie voor je video-, afbeelding-, tekst- en linkberichten kunt gebruiken. 

#1 Test organische Facebookvideo berichten 

De Facebook berichten test functie kun je vinden in de Facebook Studio voor makers. In deze omgeving vindt elke vorm van Facebook berichten test plaats, ongeacht welk type content je wilt testen. 

Om de organische Facebook berichten te testen kies je de Facebook Studio voor Makers en klik je links in de balk op Inhoudsbibliotheek. Daaronder vind je de Berichten testen link, klik daarop. Vervolgens klik op je op de blauwe ‘Nu beginnen met testen’ knop en vervolgens doorloop je de volgende stappen. 

waar je de tekstfunctie op Facebook kunt vinden

Voor het testen van organische Facebook video berichten, begin je met het uploaden van de video die je hebt gemaakt voor deze test. 

waar je organische berichten kunt uploaden

Vervolgens voer je de titel, beschrijving en andere details in die je gaan helpen om je test later terug te vinden. Al deze informatie blijft in de achterkant van de Facebookpagina en is alleen zichtbaar voor de beheerders van de Facebookpagina en dus niet voor je volgers. 

Bij het testen van organische Facebook video berichten draait alles om vergelijking, dus je moet deze stap voltooien voor tenminste twee – tot maximaal vier tests. Als je dit hebt gedaan klik je op ‘Test publiceren’ rechtsonder het scherm. 

Bepaal vervolgens hoelang de test moet duren voordat de Facebook berichten test functie de winnaar selecteert en publiceert. De standaardinstelling van Facebook is 30 minuten, maar je kunt een test zo kort als 10 minuten of zo lang als 24 uur uitvoeren. 

Geef de test voldoende tijd om genoeg gegevens te verzamelen voor betrouwbare resultaten. Hoewel de standaard testlengte waarschijnlijk lang genoeg is voor de meeste berichttypen, is 30 minuten soms niet lang genoeg om de gewenste resultaten op te leveren als je je test uitvoert tijdens uren dat mensen normaal gesproken niet online zijn.

welke instellingen er zijn bij het testen van organische berichten

Als je ervoor kiest om je test 24 uur te laten lopen, hoef je niet de gehele testlengte te gebruiken. Je kunt de test ook eerder beëindigen en de beste handmatig publiceren. Sommige testen tonen duidelijke winnaars vroegtijdig of bevestigen al snel wat je van tevoren al verwachtte. Het is dus niet nodig om een test altijd de volledige testperiode te laten testen als je vroegtijdig al resultaten haalt. 

Op hetzelfde pop-up scherm, kan je gebruik maken om het meetinstrument te selecteren waartegen je het Facebookvideo test bericht wilt vergelijken. Opties zoals reacties, delen van bericht en klikken op de link geven je waardevolle inzichten in de manier van interactie van je doelgroep. Klik op het ‘belangrijke statistiek keuzemenu’ voor de statistiek die je voor jouw test wilt gebruiken. 

waar je de belangrijkste statistieken instelt en de tijdsduur

Wanneer je alle velden ingevuld hebt en alle checkboxen hebt nagelopen is het tijd om je test te publiceren. Je kunt deze inplannen om op een later tijdstip te publiceren of je kan het direct publiceren. Kies simpelweg de beste optie voor jou. Wanneer de test gepubliceerd is zal Facebook je een bevestiging sturen zodat je weet dat de test loopt. De test zal ook zichtbaar zijn in de inhoudsbibliotheek onder ‘berichten testen’. 

Tijdens de test zal de inhoudsbibliotheek de verlopen tijd en de resterende tijd in de test vertonen. Wanneer de test is afgerond en Facebook de winnende video op je pagina heeft gepubliceerd, kun je de resultaten bekijken in de Studio voor Makers.

De berichten die je niet geselecteerd hebt in jouw inhoudsbibliotheek blijven hier staan. Deze berichten zijn voor niemand zichtbaar behalve voor jou en kunnen je van veel bruikbare data voorzien voor het maken van berichten in de toekomst. 

#2 Test organische Facebook afbeeldingberichten

Om organische Facebook afbeeldingberichten te testen, kies je de Facebook berichten test functie in de Studio voor Makers en klik je op de blauwe knop waarop ‘nu beginnen met testen’ staat. Nu kun je starten met het opzetten van jouw organische Facebook afbeeldingenbericht test. Onder inhoudstype kies je voor afbeelding.

Begin door het selecteren van je afbeelding die je hebt gemaakt voor het uitvoeren van de test. Vervolgens vul je de overige informatie in. Upload je andere afbeeldingen die je wilt vergelijken in deze test en vul ook voor deze varianten de overige informatie in. 

waar de twee test berichten klaar staan

Wanneer je klaar bent klik je op de blauwe knop rechtsonder in je scherm: ‘Test publiceren’.

 Vervolgens klik je op test publiceren en kies je de testduur van de test. Je kunt deze laten testen vanaf 10 minuten tot 24 uur. Afhankelijk van hoelang jij de test wilt laten draaien kies je de testduur, dus bedenk van tevoren wanneer je doelgroep online is. 

de duur van de test instellen

Kies vervolgens welke statistiek gemeten moet worden om onderscheid te maken in de test en kies deze in de keuzebalk onder ‘belangrijke statistiek’. Vanuit deze statistiek zal Facebook de winnaar kiezen.

Klik vervolgens op volgende en check de informatie die je hebt ingevuld. Als alles goed is ingesteld dan kun je de test laten lopen. Je kunt de test ook inplannen op een later tijdstip, bijvoorbeeld wanneer je doelgroep het meest actief is. Wanneer de test klaar is krijg je een melding van Facebook dat je de resultaten kunt bekijken in de inhoudsbibliotheek in de Studio voor Makers.

pop-up die je krijgt voordat je berichten kan publiceren

Houd de voortgang van je test in de gaten. Je kunt de test de volledige testduur laten lopen en afwachten welke versie het beste loopt. Je kunt echter ook eerder de test beëindigen wanneer je eerder al resultaten ziet. Ongeacht je keuze, alle data die de testen verzamelen zijn waardevol. Gebruik die dus ook in de toekomst als je nieuwe berichten gaat maken. 

#3 Test organische Facebook tekstberichten

Facebook berichten moeten niet altijd een visueel element zoals een foto of video bevatten. Soms is een bericht met alleen tekst ook genoeg om interactie vanuit de doelgroep te behalen. Om organische Facebook tekstberichten te testen open je de Facebook Studio voor Makers. Vervolgens navigeer je naar inhoudsbibliotheek en kies je Facebook berichten testen.

de mogelijkheid waar je aangeeft wat voor soort bericht je test

Vul je teksten in, in het desbetreffende veld. Facebook laat je toe om maximaal 63206 karakters te gebruiken voor je tekstbericht. Gebruik deze dus verstandig maar bedenk je wel of je doelgroep zit te wachten op enorm lange teksten. Vertel je verhaal kort en krachtig anders verliest de doelgroep snel de interesse.  

Maak voor de Facebook berichtentest weer twee tot vier verschillende testen en bedenk waarin je het verschil tussen de tests maakt. Het kan de tone of voice zijn, de lengte of de manier van aanspreken van de doelgroep en test welke variant het beste aansluit.

Vanuit de pop-up kun je de testduur van je test kiezen. Zorg ervoor dat je genoeg tijd instelt zodat je voldoende data kunt verzamelen voordat je een keuze maakt in welke post variant het beste werkt. 

Kies daarna de testvariabele waarmee je de berichten wilt meten. Wellicht wil je zien welke woordkeuze of tone of voice het beste aansluit. Kies dan bijvoorbeeld voor testvariabele ‘gedeelde items’.

de belangrijkste statistiek wanneer je een bericht met een link deelt

Wanneer je klaar bent met het invullen van je tests kun je de test publiceren of inplannen voor een ander tijdstip. Klik op de blauwe button publiceren om de test live te zetten. Je krijgt van Facebook een bevestiging wanneer de test live staat.

Je kunt de resultaten van de Facebook tekstberichten test in je inhoudsbibliotheek bekijken of wacht tot de test voltooid is. Hoe dan ook, je ontvangt belangrijke en waardevolle informatie over wat wel werkt bij jouw doelgroep zodat je in de toekomst je tekstberichten hierop kunt aanpassen. 

#4 Test organische Facebook linkberichten

Organische Facebook linkberichten biedt je doelgroep een makkelijke manier om op je bericht te klikken om vervolgens te navigeren naar een andere locatie à bijvoorbeeld jouw website. Door je Facebook linkbericht te testen kun je leren welke call to actions (CTA) goed werkt en of je doelgroep bijvoorbeeld je video volledig afkijkt. En natuurlijk om te kijken of je bereik of interactie beter is wanneer je wel of geen link plaatst.

Om de Facebook berichten test te vinden navigeer je naar de Facebook Studio voor Makers. In de linker balk navigeer je naar de inhoudsbibliotheek en vervolgens naar berichten testen. 

Kies vervolgens voor het berichttype: ‘Link’ en plak de gewenste URL in het vak om het Facebook linkbericht te testen. 

de plaatst waar de url in je organische bericht te vinden is

Vervolgens klik je op ‘test plannen’ om de test instellingen in te vullen. 

In dit pop-up scherm vul je de variabelen in die belangrijk zijn voor jouw Facebook linkberichten test. Kies wat je wilt meten en selecteer dit in het keuzemenu. 

Voor de test lengte kun je kiezen tussen de 10 minuten en 24 uur. Door de maximale testlengte te gebruiken heb je de meeste kans om waardevolle data te verzamelen omdat de test dan ook draait tijdens de piekuren. 

Je kunt de test vervolgens direct publiceren of inplannen op een ander tijdstip, zoals bijvoorbeeld tijdens de piekuren. Wanneer je test live staat ontvang je een bevestiging van Facebook en kun je de resultaten terugvinden bij de inhoudsbibliotheek.

de knop om de test in te plannen

Bekijk jouw testresultaten live in jouw inhoudsbibliotheek of bekijk nadien welk linkbericht de beste prestaties heeft. De uitkomst van de test kan enorm veel belangrijke informatie geven waardoor je veel meer inzicht in de behoeften en het gedrag van je doelgroep krijgt. 

Conclusie

Facebook is een belangrijk platform voor social media marketeers. Met de Facebook berichten test functie, kun je verschillende mogelijkheden testen onder een kleine doelgroep voordat je het uitrolt onder de gehele doelgroep. Dit helpt je om je berichten beter af te stemmen op jouw doelgroep waardoor je jouw berichten beter kunt afstemmen. Dit zal ook je advertenties ten goede komen. Het goed kennen van jouw online doelgroep is vitaal voor jouw online marketing succes! 

Ik hoop dat je na het lezen van deze blog meer weet over het Facebook berichten testen. Wil je meer weten over de mogelijkheden en functionaliteiten van Facebook? Lees dan snel onze andere blogs over Facebook. 

Ik wens je heel veel succes met het testen van jouw Facebook berichten!

Groetjes, 
Tim van der Peijl


Over de schrijver
Tim is een echte fan van online marketing en social media. Hij is het liefst bezig met nieuwe mogelijkheden ontdekken en inzetten om maximale resultaten te behalen. "Het online landschap veranderd continu, dat maakt het spannend en veelzijdig. Ik ben daarom altijd op zoek naar dé manier om jouw doelgroep te bereiken."