TERUG NAAR ALLE BLOGS

11 Doelstellingen voor Facebook campagnes:  En wanneer je deze kunt gebruiken!
14 januari 2022 
8 min. leestijd

11 Doelstellingen voor Facebook campagnes: En wanneer je deze kunt gebruiken!

Heb jij weleens een Facebook campagne gemaakt en ingericht? Dan weet je vast dat er veel verschillende manieren zijn om jouw campagne in te richten, waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Misschien is dat ook juist wel de reden dat je er nog niet aan bent begonnen. 😉

De juiste doelstelling kiezen voor jouw campagne is belangrijk, omdat dit zorgt voor de juiste en gewenste resultaten. Het zou zomaar kunnen dat een andere doelstelling jou veel meer oplevert!

Om het instellen van advertenties wat makkelijker voor jou te maken, leg ik in deze blog de 11 doelstellingen voor Facebook campagnes uit! Ready? Here we go!

De beste doelstelling voor jouw campagne

De juiste doelstelling is niet alleen belangrijk voor jou om het gewenste resultaat te behalen, maar ook voor Facebook: als jij de best passende doelstelling gebruikt weet Facebook aan wie ze de advertentie moeten laten zien. Het doel van jouw campagne en de doelgroep hangen namelijk met elkaar samen; kies jij bijvoorbeeld voor de doelstelling ‘Verkeer’ dan zal Facebook de advertentie vaker aan mensen laten zien die regelmatig op links klikken. Facebook haalt namelijk deze informatie uit gebruikers hun gedrag, interesses en acties. Jij vertelt met jouw doelstelling wat je wilt dat mensen doen. Binnen de 11 campagne doelstellingen onderscheiden we nog een aantal categorieën welke staan voor de verschillende fases in de customer journey: bekendheid, overweging en conversie.

1. Campagne doelstellingen voor meer bekendheid

Wanneer jouw pagina nog niet zoveel volgers heeft, je net begonnen bent met jouw onderneming of je merk gewoon niet zoveel bekendheid heeft, is het goed om te beginnen met een campagne voor meer bekendheid. Hierbij kun je kiezen voor twee campagne doelstellingen: merkbekendheid of bereik.

Merkbekendheid

Binnen deze campagne doelstelling wordt jouw advertentie getoond aan de mensen waarvan Facebook denkt dat zij jouw advertentie zullen onthouden. Deze data is vooral interessant wanneer je dit combineert met een onderzoek naar merkverbetering. Hiervoor heb je echter wel budget en middelen nodig om de data te meten. Voor kleinere bedrijven is het daarom aan te raden om eerder voor andere doelstellingen te kiezen, zoals de doelstelling ‘Bereik’.

Bereik

Favoriet bij velen: bereik genereren. De doelstelling ‘Bereik’ zorgt ervoor dat jouw advertentie aan zoveel mogelijk mensen wordt getoond binnen jouw doelgroep en budget. Een goede doelstelling om te kiezen wanneer jij zoveel mogelijk mensen wilt bereiken, zonder dat je daar gelijk actie uit verwacht. Je kunt deze bijvoorbeeld gebruiken wanneer jij net een nieuwe (web)shop hebt geopend en (lokaal) zoveel mogelijk mensen hier op wil attenderen.

2. Campagne doelstellingen voor de overweging van jouw product of dienst

Mensen kennen jouw merk, je hebt al een behoorlijk bereik gecreëerd en nu is het tijd om mensen ook daadwerkelijk in actie te zetten! Dit kan op verschillende manieren binnen de campagne, namelijk door het genereren van: verkeer, betrokkenheid, videoweergaven, leadgeneratie, bericht of app-installaties. Bij deze campagnes moet je dus gaan nadenken wat jij wilt dat mensen gaan doen: wil je dat ze naar jouw website gaan om meer info te krijgen of wil je dat ze jouw pagina leuk vinden of een formulier invullen? Facebook laat bij deze doelstellingen de campagne zien aan de mensen welke het meest geneigd zijn om dergelijke acties te ondernemen. Je verwacht dus niet dat mensen meteen over gaan tot aankoop, maar je maakt ze er wel warm voor!

Verkeer

Wanneer jij mensen naar jouw website wilt leiden, kies je voor de doelstelling ‘Verkeer’. Jouw doelstelling is dat mensen naar jouw website gaan. Facebook laat hiervoor de advertentie zien aan de gebruikers in jouw doelgroep die op basis van hun eerdere activiteit waarschijnlijk op jouw link zullen klikken. Wanneer te gebruiken: De doelstelling ‘Verkeer’ is een goede optie als je mensen naar jouw website wilt sturen om bijvoorbeeld een blogpost te lezen of jouw menu te bekijken.


Betrokkenheid

Als het primaire doel van je Facebook-advertentie is om betrokkenheid te krijgen, ga dan voor de doelstelling Betrokkenheid. Binnen deze doelstelling kun je verschillende types onderscheiden:

  • Betrokkenheid bij de post: betrokkenheid van dit type advertentie omvat reacties, opmerkingen, shares, videoweergaven en alle klikken. Het helpt bij het opbouwen van de betrouwbaarheid van jouw bedrijf, mensen zien namelijk echte mensen reageren. Let op! Net als bij een organische post moet je mensen wel een reden geven om te reageren. Stel ze bijvoorbeeld een vraag in de post. Gebruik dus een goede en duidelijke call-to-action.
  • Pagina-vind-ik-leuks: wil jij meer ‘likes’ op jouw pagina en meer volgers? Kies dan voor deze doelstelling. Facebook zal de advertenties laten zien aan de mensen die affiniteit hebben met jouw type onderneming en regelmatig deze pagina’s liken. Deze optie is alleen beschikbaar op Facebook en kan niet worden gebruikt om je Instagram-volgers te laten groeien.
  • Reacties op evenementen: als je een Facebook-evenement hebt, kun je dit type betrokkenheid gebruiken om meer mensen erop te laten reageren. Dit is echter een actie met een lage intentie: als 100 mensen op 'Gaat' klikken, betekent dit niet dat 100 mensen aanwezig zullen zijn. Dus als het jouw doel is om mensen een ticket te laten kopen of een evenement bij te wonen, kunt je betere resultaten behalen met een doelstelling voor conversie.


Appinstallaties

Heb je een eigen app voor je onderneming en wil je downloads genereren? Dan is dit de campagne doelstelling voor jou! Logischerwijs wordt de advertentie getoond aan mensen die sneller geneigd zijn om een app te downloaden. Wanneer ze op jouw advertentie klikken worden ze meteen naar de juiste app store geleid om jouw app te downloaden. Wil je het aantal appinstallaties van jouw advertentie goed tracken? Dan kun je gebruik maken van de Facebook Software Developer Kit (SDK). Hiermee kun je het aantal appinstallaties genereren, bijhouden en meten en daarmee ook je advertentie optimaliseren. Binnen deze campagnedoelstelling zijn er twee types:

  • Automatische appadvertenties: hierbij neemt Facebook een deel van het werk voor jou uit handen. Facebook genereert voor jou binnen één advertentieset en één advertentie verschillende opties en laat de best presterende zien aan de doelgroep
  • Appadvertenties: hierbij stel jij je campagne handmatig in

Tip: de campagnedoelstelling Appinstallaties helpt om meer mensen te bereiken die jouw app waarschijnlijk zullen downloaden. Je kunt echter ook de campagnedoelstelling ‘Verkeer’ of ‘Conversies’ gebruiken voor een app.

Videoweergaven

Heb je een videoadvertentie? Dan kun je ervoor kiezen om via deze campagnedoelstelling te werk te gaan. Video’s zijn een sterk middel om vertrouwen en bewustwording te winnen vanuit ‘koude contacten’ die jouw merk nog niet kennen. Een video is namelijk een perfect middel om binnen een korte tijd een duidelijk beeld te geven van jouw onderneming. Wanneer gebruik je deze campagnedoelstelling: als jouw doel puur is dat mensen jouw video bekijken zonder een verdere actie uit te voeren, zoals een aankoop. Een mooi middel dus om jouw onderneming te introduceren.

Leads genereren

Met deze campagnedoelstelling voeg je een contact formulier toe aan je advertentie. Wanneer iemand dus op jouw advertentie klikt komen ze gelijk bij het formulier terecht. Deze doelstelling is handig om te gebruiken wanneer jij een project start en mensen vooraf wil laten inschrijven om op de hoogte te worden gehouden. Je gebruikt deze campagne doelstelling daarom vaak wanneer je makkelijk data wil verzamelen van jouw potentiële klanten en je geen contactformulier hebt op je website.


Chatberichten

Wil je jouw doelgroep aansporen om jou een bericht te sturen? Dan gebruik je deze campagnedoelstelling. Zorg ervoor dat wanneer je deze campagnedoelstelling gebruikt, je ook jouw inbox goed in de gaten houdt. Mensen verwachten een snel antwoord, zeker wanneer jij ze actief vraagt om een bericht te sturen. Geef ook een duidelijke reden aan in jouw advertentie, waarom het waardevol is om een gesprek met jou te starten. Dit kan bijvoorbeeld door aan te geven dat mensen jou een vraag kunnen stellen over hun mogelijke aankoop. Vooral fijn wanneer het over grotere uitgaven gaat, zoals bijvoorbeeld een opleiding, een woning of auto.

3. Campagnedoelstellingen voor conversie

Wanneer jouw doelgroep al bekend is met jouw merk, dan kun je ervoor kiezen om een conversie campagne in te stellen. Hiermee wil je bereiken dat de persoon naar aanleiding van jouw advertentie ook een daadwerkelijke aankoop gaat doen of een handeling uitvoert. De kosten per resultaat kunnen bij deze campagnes hoger uitvallen.

Conversie doelstellingen zijn goed om in te zetten bij een retargeting campagne, waarbij je mensen die al eerder in contact zijn geweest met jouw merk via eerdere advertenties of bijvoorbeeld jouw website terug benaderd. Binnen dit doel van de campagne onderscheiden we drie doelstellingen: conversies, verkopen uit catalogus en winkelverkeer.

Conversies

Je doelgroep is warm en je wilt dat ze over gaan tot een specifieke actie op jouw website, zoals het toevoegen van artikelen aan het winkelmandje, inschrijven voor de nieuwsbrief of overgaan tot de aankoop van een product. Voordat je gebruik kunt maken van deze campagnedoelstelling moet je echter nog een aantal zaken instellen:

  • Installeer de Facebook pixel op je website
  • Installeer de conversie API op je website
  • Verifieer jouw website domein in je advertentieaccount
  • Optioneel: Configureer je evenementen binnen de Events Manager

Deze zaken zijn ook belangrijk om in te stellen als jij een retargeting wilt inzetten vanuit jouw websiteverkeer.

Verkopen uit catalogus

Wanneer je producten verkoopt, kun je een catalogus aanmaken op Facebook en gebruik maken van de campagnedoelstelling ‘Verkopen uit catalogus’. Binnen deze doelstelling ziet jouw doelgroep verschillende producten in één advertentie. Op basis van de persoon zijn (eerdere) activiteit op jouw website, krijgen ze producten te zien.

Deze campagnedoelstelling is goed om in te zetten als je mensen warm wilt maken voor een aankoop. Je hebt het vast al eens meegemaakt: je plaatst een artikel in je winkelwagen, besluit om toch nog even te wachten met kopen en POEF! Je tijdlijn laat advertenties zien van het product wat jij wilde kopen. De advertentie toont dan niet enkel het product wat jij wilde kopen, maar ook gelijkaardige producten binnen de advertentie. Dit met als doel dat jij wellicht toch nog dit product of een alternatief product gaat kopen.

Winkelverkeer

Je hebt fysieke winkels en wilt graag dat hier meer publiek op afkomt. Dan kan de doelstelling ‘Winkelverkeer’ erg effectief zijn. Hiervoor zul je eerst de winkellocaties moeten toevoegen aan Facebook. Op deze manier kan Facebook jouw advertentie laten zien aan de mensen die in de buurt van een locatie wonen.

Heb je maar één winkel? Dan kun je beter gebruik maken van de doelstelling ‘Bereik’ om zo lokaal de meeste mensen te bereiken.

Ik heb de verkeerde campagnedoelstelling gekozen, wat nu?

Wanneer je niet de gewenste resultaten uit een campagne krijgt, kun je ervoor kiezen om een andere doelstelling in te zetten. Je kunt natuurlijk binnen jouw huidige campagne een aantal zaken aanpassen, maar de volledige doelstelling aanpassen kan helaas niet binnen een lopende advertentie.

Wat je wel kunt doen is jouw campagne dupliceren, en binnen deze campagne een nieuwe doelstelling uitkiezen. Je advertentie kan dan verder hetzelfde blijven, alleen zul je hiermee een ander deel van jouw doelgroep aanspreken, met hopelijk een beter resultaat!

Meer weten over Facebook campagnes? Volg School for Social Media op Instagram, Facebook of LinkedIn voor meer tips! Succes met jouw campagnes!

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van School for Social Media. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het ondernemers en bedrijven biedt. "Ik vind het ontzettend leuk om met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je nu je website, social media etc. in om je bedrijf of organisatie zichtbaar te maken en extra business te genereren.'