TERUG NAAR ALLE BLOGS

Adverteren op Facebook: Wanneer je het best kunt beginnen
16 maart 2022 
2 min. leestijd

Adverteren op Facebook: Wanneer je het best kunt beginnen

Het bereiken van nieuwe mensen op Facebook en daarbuiten gaat niet vanzelf, daar zijn hulpmiddelen bij nodig. Een sterk hulpmiddel waarmee je je bedrijf kunt laten groeien en nieuwe mensen kunt bereiken is adverteren op Facebook. Maar hoe bepaal je wanneer je gaat adverteren op Facebook, en of het wel geschikt voor je is? Hiervoor hebben wij dit blog voor je samengesteld, zodat je kunt nagaan of adverteren op Facebook een goede keuze is voor je bedrijf.

Bereik verder uitbreiden en online aanwezigheid vergroten

Wanneer je Facebook of andere online platformen al gebruikt, kan adverteren op Facebook mogelijk een logische vervolgstap zijn om je bereik verder uit te breiden en je online aanwezigheid te vergroten. Via adverteren bereik je nieuwe mensen, laat je je doelgroep groeien en kan je belangrijke resultaten behalen, wat van grote waarde kan zijn in de groeifase.

Let op: er moeten een aantal belangrijke stappen worden doorlopen voordat je begint met adverteren op Facebook. Als eerst moet er voor je bedrijf een Facebook-pagina zijn aangemaakt en moet deze worden ingesteld zodat deze goed kan presteren. Door het aanmaken van een Facebook-pagina kan de geloofwaardigheid van je advertenties worden vergroot. Daarnaast is dit een plek waar mensen extra informatie over je bedrijf kunnen vinden. Ook staat de Facebook-pagina direct gelinkt aan de advertentie die je hebt gemaakt: de naam en de profielfoto van je bedrijf staan in de rechterbovenhoek weergegeven. Mensen kunnen hierop klikken om je Facebook-pagina te bekijken. Om te beginnen met adverteren is een Business Manager nodig, wil je hier meer over weten? Klik dan hier! 

Voor het eerst digitaal adverteren

Het aanbod advertentietools van Facebook sluit aan bij de behoeften van adverteerders, ongeacht het niveau. Voor beginnende adverteerders biedt Facebook Advertentiebeheer aan, een eenvoudig hulpmiddel voor het maken en beheren van advertenties. Daarnaast kan het succes van de advertenties worden bijgehouden en kan er gebruik worden gemaakt van geavanceerde advertentiefuncties, direct vanaf je eigen Facebook-pagina.

Facebook-advertenties afstemmen op je zakelijke doelstellingen

Door gebruik te maken van Facebook-advertenties kan je je zakelijke doelstellingen behalen, maar niet voor elke zakelijke doelstelling zal dezelfde soort advertentie werken. Kies zelf het type advertentie op basis van de doelstelling. Wanneer je geen specifieke doelstellingen hebt is het zaak om hierover te brainstormen. Vervolgens kan er gekeken worden hoe het adverteren op Facebook ervoor kan zorgen dat deze doelstelling wordt behaald. Voorbeelden van doelstellingen zijn:

De doelstellingen en acties bij het adverteren op Facebook

Nieuwe klanten vinden

Als je contact wil maken met je huidige klanten en vergelijkbare nieuwe klanten is adverteren via Facebook een goede optie. Facebook heeft hiervoor een hulpmiddel genaamd ‘Vergelijkbare doelgroepen’, die gebruikt kan worden om nieuwe mensen te bereiken. Deze nieuwe vergelijkbare doelgroep wordt gebaseerd op fans van je pagina, interactie met je pagina, maar er kan bijvoorbeeld ook een vergelijkbare doelgroep worden gemaakt op basis van een klantenlijst die je zelf kunt oploaden. Een vergelijkbare doelgroep wordt gebaseerd op de gemeenschappelijke kenmerken van de mensen binnen en buiten jouw doelgroep, zo worden er nieuwe mensen met vergelijkbare kenmerken gevonden. Daarna is het mogelijk om advertenties te targeten op deze vergelijkbare doelgroepen om je bereik te vergroten en nieuwe klanten te werven om je bedrijf te laten groeien.

Meer over je klanten te weten komen

Wanneer je adverteert via Facebook krijg je toegang tot advertentiestatistieken. Deze statistieken kunnen via Advertentiebeheer of het tabblad Advertentiecentrum van je pagina worden bekeken. Zo kun je actuele statistieken m.b.t. de prestaties van bepaalde advertenties bekijken. Je kunt bijvoorbeeld zien welke leeftijd de doelgroep is, waar ze vandaan komen en hoe ze op de advertentie reageren. Daarnaast zijn er nog andere gegevens beschikbaar m.b.t. het doel van de advertentie. Als je bijvoorbeeld een bericht hebt gepromoot, kun je zien hoeveel interacties het bericht heeft ontvangen vergeleken met het aantal mensen die het bericht hebben gezien.

Op basis van deze gegevens kunnen er zakelijke beslissingen worden gemaakt, welk type mensen wil je targeten, welke leeftijdsgroep, woonplaats etc. Nog steeds niet zeker? Weet je nog steeds niet zeker of adverteren via Facebook bij jou of jouw bedrijf past? Bekijk hier succesverhalen van andere bedrijven.

Over de schrijver
Tim is een echte fan van online marketing en social media. Hij is het liefst bezig met nieuwe mogelijkheden ontdekken en inzetten om maximale resultaten te behalen. "Het online landschap veranderd continu, dat maakt het spannend en veelzijdig. Ik ben daarom altijd op zoek naar dé manier om jouw doelgroep te bereiken."