TERUG NAAR ALLE BLOGS

Instagram content strategie opzetten: Tips & tricks – zonder hoofdpijn
08 maart 2022 
6 min. leestijd

Zorgen dat je geen hoofdpijn krijgt tijdens jouw Instagram Content Strategie? Geen zin om je Instagram iedere dag bij te werken? Wil je een makkelijkere manier om toch zichtbaarheid te creëren? Instagram komt steeds met nieuwe functies waar je jouw content strategie op moet aanpassen. Wij snappen dat je gek wordt! In dit blog helpen wij jou om er achter te komen hoe je een Instagram content strategie opzet die werkt! Én zonder dat je er iedere dag lang mee bezig hoeft te zijn! Lees je mee?

Veel mensen beginnen zich af te vragen of Instagram nog wel het goede middel is om mensen te bereiken. Instagram heeft namelijk veel veranderingen doorgaan en het nieuwe platform TikTok trekt tegenwoordig veel aandacht. Toch is Instagram een van de beste kanalen voor marketing. Instagram is namelijk een platform dat gebouwd is met deze 4 nuttige tools voor bedrijven:


Deze tools van Instagram zijn getest en zijn bewezen dat ze werken. Het is moeilijk om andere platformen te vinden waar deze al ingebouwd zitten en nuttig blijken te zijn voor bedrijven. Daarnaast zijn de meeste Instagram gebruikers zeer loyaal. Mensen die opgegroeid zijn met het kanaal zullen niet snel het kanaal verlaten waardoor Instagram actueel and actief blijft. Maar hoe zet je een Instagram content strategie op zonder hoofdpijn? Gebruik deze tips & tricks!

Normaal gezien ben je al bekend met wanneer je het beste een promotie kan doorvoeren op een kalenderjaar. Zorg dat je voor deze periode, gedurende 4 tot 6 weken, jouw content baseert op het warm maken van de doelgroep voordat deze promotie wordt gelanceerd.

Na de opwarm en promotie periode, kijk je wanneer je geen tijd hebt voor werk en marketing. Denk hierbij aan vakanties, familiedagen maar ook het bezoeken van conferenties. Het doel? Je hebt nu meerdere vrije momenten in je kalender over. Deze kan je gebruiken voor content die niet per sé gelinkt is aan je producten of services.

Oftewel: wij adviseren jou om te beslissen welke posts wel aan je producten en services gelinkt zijn, welke momenten je niks plaats en wanneer je algemene posts wilt plaatsen.

Na stap 1 heb je dus de momenten klaar wanneer je de posts allemaal wilt plaatsen. Bij stap 2 leggen wij jou uit wat je moet inplannen op jouw content kalender!

Pre-pomo content

Zoals eerder genoemd is het aan te raden om je doelgroep op te warmen voor de promotie. Dit doe je door pre-promo content te plaatsen. Deze posts hebben als doel:


De posts die geplaatst worden tijdens de pre-promo content is gefocust op: groei, verbinding en verbintenis. Het is goed om deze content in te zetten met behulp van de posts die het beste werken om zoveel mogelijk zichtbaarheid te krijgen.

Welke functies dit zijn? Je kan het beste gebruik maken van Instagram Reels, Instagram Stories and Instagram Image Carrousels. In de eerste plaats zorgen ze beide voor meer zichtbaarheid. Daarnaast zorgen vooral de carrousels ervoor dat de connectie met de volgers verdiept wordt aangezien zij deze post kunnen opslaan.

Live Promotion content

Dit is de content die je maakt om te posten terwijl de promotie al live is. Hiervoor hebben we het al gehad hoe jij het beste je pre-promo content kunt plaatsen en wanneer. Nu is het tijd om de posts aan te passen en te praten over het product te lanceren of de promotie zelf.

De content zal gedurende deze periode dus meer gefocust zijn op de promotie zelf: wat maakt jouw product of service uniek. Daarnaast is het belangrijk om te focussen op de pijnpunten van de klanten, waar lopen ze tegen aan en hoe lost jouw product dit probleem of voorkomt het.

Promo Content creëren zonder hoofdpijn

Verdeel je content in onderdelen! Zorgt dat je de content planning in onderdelen verdeeld zodat er niet tegelijk teveel op je af komt! Moet je alles zelf doen? Dan is het aan te raden om gebruik te maken van apps waarmee je Instagram content in kan plannen. Hierdoor plan je alles in 1 keer in en heb je er minder tot geen omkijken naar.

Zorg dat iedereen in je team betrokken is. Om te zorgen dat niet alle zorgen bij jou liggen is het aan te raden om ook jouw team betrokken te krijgen bij het bouwen van jouw brand awareness. Het team kan hierbij aspecten aanleveren zoals tips, Q&As maar ook content. Op deze manier kan je zelf ook een break nemen van social media maar kan je hen ook vragen om de comments en engagement op een post bij te houden.

Instagram groeit nog steeds en verandert steeds veel aspecten van het platform. Wanneer ze iets veranderen gebeurd dat heel snel en de mensen die hier het snelste mee overweg kunnen halen hier de meeste voordelen uit. Omdat er ruimte is tussen de periode voor pre-promotion content en promotion, is het aan te raden om in deze periodes jouw posts te plaatsen over of met deze veranderingen. Maak voor algemene thema’s alvast veel content, zoals foto’s en video’s, zodat je deze makkelijk kan plaatsen op moment dat er behoefte naar is.

Het is goed om rond te kijken naar wat er op een dag gaande is in de wereld, een nationale dag of een belangrijk event. Mocht er al een post over een thema geplaats staan voor die dag, schuif deze dan op voor een meer relevantere post. Het verschuiven van deze posts heeft geen invloed op jouw inhoudsstrategie dus dat kan makkelijk en je maakt het jezelf makkelijker. En zo, voorkom je die hoofdpijn bij het bijhouden van je Instagram!


Oftewel, zorg dat je de juiste tools gebruikt om jouw doel te bereiken! Wil je meer bereik creëren met jouw Instagram pagina zonder een burn-out, profiteer dan van de beste functie: Instagram Reels! Zoek je juist een tool wat zorgt voor veel interactie? Maak dan juist gebruik van een Q&A op jouw Instagram Story!

Daarnaast zorgen de gaten tussen de pre-promotie en de promotie periode voor meer flexibiliteit die jij kan gebruiken om het bedrijf effectief te runnen! En, dit allemaal zonder dat je er hoofdpijn aan over houdt!

Door jezelf de flexibiliteit te geven door de inhoudskalender te veranderen op basis van je dag, ga je die burn-out en dus die hoofdpijn voorkomen! Wil je meer handvaten om het gebruik van Instagram effectiever en makkelijker te maken? School for Social Media helpt jou er bij: Wij helpen jou om een social media burn-out te voorkomen!

Over de schrijver