TERUG NAAR ALLE BLOGS

De ultieme checklist: zo blijf je actief op social media!
22 april 2022 
2 min. leestijd

De ultieme checklist: zo blijf je actief op social media!

Je hebt Facebook, Instagram, LinkedIn, misschien ook wel Snapchat en moet je nou ook actief zijn op TikTok? Er zijn een tal van social media kanalen, maar waar vestig nou je aandacht op? Om een doelgroep te bereiken is het niet alleen belangrijk om het juiste kanaal te kiezen maar ook om consistent te zijn op de kanalen waar je actief bent. 

Hoe vaak moet ik iets posten? 

Een vraag die speelt bij vele ondernemers en bedrijven: hoe vaak plaats ik dan iets op Instagram, Facebook of LinkedIn om zichtbaar te blijven. Wij geven je tips hiervoor! 

Om te beginnen is het belangrijk om verschillende en realistische doelen te stellen per kanaal. Maak je doelstelling SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden). Om meer inzicht te krijgen in welke werkzaamheden dit met zich mee brengt is het advies om een content planning te maken. Door het gebruik van een contentplanningn worden de werkzaamheden overzichtelijk en heb je de mogelijkheid om vooruit te plannen. Je bedenkt vooraf wat je wil gaan plaatsen op je kanalen en maakt hier posts en visuals voor op. 

Wij zetten een aantal tips op een rijtje die je dagelijks, wekelijks en maandelijks moet doen om je doelen te behalen. 

Doe dit dagelijks: 

- Reageer op al je berichten, zowel privé berichten als reacties op berichten. Zo ga je de interactie aan met je volgers. 

- Bekijk je vermeldingen en of je bent getagd in berichten. Wanneer je bent getagd in berichten is het soms mogelijk om deze ook voor jouw eigen kanalen te gebruiken! Dit scheelt jou weer werk. 

- Maak boeiende, originele content voor je berichten. Het is prima om inspiratie te halen uit concurrenten of voorbeeld bedrijven, maar geef er altijd je eigen draai aan! Verplaatst je in je doelgroep en denk na over wat zij graag willen zien dit kan soms best iets anders zijn dan het gene wat jij wilt vertellen. 

- Blijf op de hoogte van trending topics en actualiteiten. Loop niet achter de feiten aan en zorg dat je regelmatig door je tijdlijn scrolt om te zien wat er speelt. Dit geeft jou weer de mogelijkheid om hier een reactie op te geven via jouw eigen kanalen. Bekijk ook populaire hashtags en nieuwe berichten. 

- Instagram, Facebook en LinkedIn geven je de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de meeste effectieve tijd van de dag om berichten te plaatsen. Zorg dan ook dat je berichten plaatst wanneer je volgers online en actief zijn! 

- Bekijk, reageer en like ook de content van je volgers. Zo bouw je een band op en zullen zij dit ook terug doen voor jou. 

Doe dit wekelijks:

- Kijk naar de mogelijkheden voor influencer marketing. De kracht van influencers is inmiddels wel bewezen. Hou in de gaten wie jouw producten gebruiken en hier positief over zijn. 

- Stel wekelijks nieuwe doelen op. Zo blijf je zelf scherp en zorg je er voor dat je kanaal blijft groeien. Dit kunnen doelen zijn in het aantal volgers of je bereik, maar ook doelen voor jezelf zijn goed. Bijvoorbeeld: het bijhouden van deze checklist ;) 

- Gebruik je statistieken voor het optimaliseren van je berichten en je planning. Maak je contentplanning zo specifiek mogelijk en bekijk welke dagen het beste zijn om berichten te plaatsen en op welke tijden je dit het best kunt doen. Omdat je dagelijks bijhoud wanneer je volgers het meest actief zijn, kun je dit makkelijk verwerken in je planning. 

Doe dit maandelijks:

- Blijf op de hoogte van updates op social media platformen door de blog te volgen op school for social media ;). Zo ontdek je nieuwe functies en laat je je volgers zien dat jij een kenner bent op dit gebied. 

- Stel ook maandelijks doelen op, bekijk aan het eind van de maand of je deze hebt behaald en gebruik dit voor het opstellen voor nieuwe doelen. 

- Pas maandelijks je strategie aan, dit is het moment om nieuwe dingen te proberen. Pas kleine veranderingen toe en bekijk na een maand wat hier het effect van is geweest. 

Nog een Laatste tip! Doe de social media scan



Over de schrijver