TERUG NAAR ALLE BLOGS

7 tips voor meer interactie op jouw Facebookpagina
12 augustus 2021 
8 min. leestijd

Hoe gaat het met de interactie op jouw Facebookpagina? Krijg je veel reacties en/of likes op jouw Facebook berichten? Deze interacties zijn namelijk enorm belangrijk voor de zichtbaarheid van jouw Facebookpagina.

Facebook gebruikers kunnen op verschillende manieren interactie vertonen op jouw Facebookpagina. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het liken, reageren, opslaan of delen van jouw berichten. Deze interacties zijn belangrijk voor het Facebook algoritme. Wanneer jouw berichten veel interactie krijgen weet Facebook dat jouw berichten interessant zijn voor jouw volgers. Facebook zal daarom jouw berichten voorkeur geven tegenover berichten die weinig interactie hebben. Hierdoor krijgt jouw bericht een groter bereik op Facebook. Als je kijkt naar de interactie op een Facebookpagina kijk je naar de volgende interacties:

  • Aantal weergaven van de video's
  • Reacties op de berichten
  • Aantal likes op de berichten
  • Het aantal keer dat jouw bericht is gedeeld
  • Het aantal kliks op de berichten

Elk van deze vijf interacties is goed voor het bereik van jouw Facebookpagina. Maar het is veel sterker om een combinatie van deze interacties te krijgen op jouw berichten. Hieronder geef ik je zeven tips om de interactie op jouw Facebook paginaberichten te verhogen.

Als je de interactie op je pagina wilt vergroten, moet je ze wel een reden geven om ergens op te reageren. Een van de meest voor de hand liggende manier waarop je dat kan doen is door vragen te stellen. De meeste mensen gaan namelijk gelijk een antwoord vormen in hun hoofd en ze gaan al snel vergelijken met anderen of zij hetzelfde denken. Een ander voordeel van vragen stellen is dat je in contact kan komen met de juiste doelgroep.

Hieronder vraagt Lidl Nederland welke snack de meest favoriete is van de volgers van de Facebookpagina.

Voorbeeld: Jouw doelgroep bestaat bijvoorbeeld uit ondernemers, dan is het wellicht interessant om te vragen waarom deze ondernemers voor zichzelf zijn begonnen. Je weet zeker dat bij diegenen die reageren dat zij in jouw doelgroep vallen.

Een andere manier waarop je interactie kan genereren op je Facebookpagina is door mensen te vertellen dat ze op iets moeten reageren. Je kan bijvoorbeeld zeggen dat ze moeten reageren met hun favoriete gifje of met een bepaalde emoji. Op Facebook kun je nu ook met verschillende soorten 'vind ik leuks' aangeven of je het leuk vindt, verdrietig, medelevend of bijv. geweldig.

Als je kijkt naar social media platformen zie je vaak dat alleen de positieve aspecten van iemands leven worden gedeeld. Velen gebruiken filters en laten alleen de mooie dingen zien uit hun leven. Gebruikers zijn dus erg kieskeurig in welke content zij plaatsen op social media. Dit betekent ook dat ze kieskeurig zijn in wat ze delen en liken op een Facebookpagina, omdat ze geven om wat mensen van hen denken. Houd er dus rekening mee tijdens het creëren van content dat het jouw volgers in het goede daglicht zet. Wanneer je deze gedachtegang goed interpreteert in het maken van content, kun je veel interactie bereiken zonder daar uitgebreide content voor te creëren. Het is zelfs mogelijk met korte content zelfs met een of twee zinnen zoals Gymshark hieronder doet:

Facebook posts, interactie Gymshark


Wat Gymshark hier slim doet is subtiele humor verwerken in de korte tekst. Het zorgt voor herkenbaarheid maar wel op een ludieke manier. De teksten die ze gebruiken zijn humoristisch en tegelijkertijd zet het de gebruikers die reageren op deze content in het juiste daglicht, door erkenning te geven aan de sporters omdat zij zichzelf hierin herkennen.

Content creatie rondom belangrijke dagen en evenementen zoals Kerst, Nieuwjaar, Pasen, de Olympische spelen of het EK/WK is een makkelijke manier om interactie te hebben met jouw volgers, en zeker wanneer je inspeelt op de emoties van jouw doelgroep Zoals hieronder van Hema: zij spelen in op de uitschakeling van Oranje op het EK van 2020.

Tip: Zorg ervoor dat content die je maakt voor Facebook afwijkt van de content die je post op je andere social kanalen zoals Instagram of LinkedIn. Je ontkracht je eigen content wanneer je het ook op andere kanalen post, en dit zal resulteren in een lagere interactie. Wellicht omdat jouw volgers de post al op een ander kanaal gezien hebben.

Een andere factor die leuk is om mee te nemen voor je Facebookpagina: 'online trends'. Zo was er een paar jaar geleden de Icebucket-challenge die door veel beroemdheden en bedrijven gedaan werd om bewustzijn te creëren voor de ziekte ALS. Bij deze challenge moest je elkaar taggen wat natuurlijk super is voor je zichtbaarheid en bereik. Deze trend is uiteindelijk door enorm veel mensen gedaan en heeft in totaal bijna $80.000.000 opgeleverd voor de ALS Association.

Tip: neem ook eens een kijkje op onze inhaakkalender. Daar vind je speciale dagen zoals bijvoorbeeld: 'de Dag van de Aarde'. Misschien zitten er wel een aantal leuke dagen tussen waar jij creatieve content aan kan koppelen.

De beste interactie krijg je omdat mensen de content van jouw Facebookpagina opslaan of delen. Dit komt omdat opgeslagen en gedeelde content later nog een keer terugkomen. Veel content die mensen opslaan zijn recepten, videos met uitleg of tips & tricks. De gedachtegang daarachter is dat jouw volger het later nog een keer terug wil zien of de content wil laten zien aan een vriend of vriendin die hier geïnteresseerd in is.

De meeste gebruikers laten alleen de positieve kant van hun leven zien op hun Facebookpagina, maar dat zegt niets over de realiteit. Veel gebruikers vinden het bijvoorbeeld juist leuk om achter de schermen mee te kijken bij een bepaald project of bedrijf. Zo krijgen zij een indruk hoe het er aan toe gaat op de werkvloer.

Tip: Dit is uitstekend in te zetten voor employer branding om zo geschikte kandidaten inzicht te geven in het werken bij jouw organisatie.

Het doel van social media is entertainment en hoe kan je nou beter entertainen dan mensen te laten lachen? Het is niet voor niks dat 'Lachen om home video's' een van de best bekeken tv-programma's op tv is geweest. Gebruik humor op jouw Facebook pagina. Een goed voorbeeld hiervan zijn Coolblue, Bol.com en Albert Heijn. Wanneer jouw volgers om jouw content moeten lachen heb je gelijk een stapje voor!

Wanneer je live gaat op jouw Facebookpagina geeft het je de kans om te spreken met jouw volgers. Je kan op deze manier heel simpel interactie creëren en ook vragen om interactie door te vragen of ze vrienden en vriendinnen willen uitnodigen. Wanneer jouw Facebook live veel kijkers heeft wordt dat weer opgepakt in het Facebook algoritme en kan jouw live weer groeien. Het is belangrijk dat niet je hele livesessie over hetzelfde gaat, zorg ervoor dat laatkomers op elk moment kunnen aansluiten. Zorg er daarnaast ook voor dat het niet te lang duurt, houd het kort en compact!

Het is dus niet per se nodig om betaalde advertenties in te zetten als je meer interactie wilt op jouw Facebookpagina, het kan ook door jouw content aan te passen! Wil je nou meer tips voor het optimaliseren van jouw Facebookpagina? Neem dan een kijkje bij onze andere blogs!

Ik wens je heel veel succes met het verhogen van de interactie op jouw Facebookpagina!

Groetjes,

Tim van der Peijl

Over de schrijver
Tim is een echte fan van online marketing en social media. Hij is het liefst bezig met nieuwe mogelijkheden ontdekken en inzetten om maximale resultaten te behalen. "Het online landschap veranderd continu, dat maakt het spannend en veelzijdig. Ik ben daarom altijd op zoek naar dé manier om jouw doelgroep te bereiken."