Hoe je hashtags op Instagram slim kunt inzetten voor jouw business: zo doe je dat!

Vraag jij je af hoe je hashtags effectief kunt inzetten om de zichtbaarheid van jouw business te vergroten? En zoek je een overzichtelijke handleiding om te volgen? Look no further

In deze blog leggen wij je uit hoe je hashtags strategisch kunt gaan inzetten voor posts op je Instagram feed, Instagram stories en IGTV. We leren je hoe je je hashtags moet kiezen, hoeveel je er moet gebruiken en waar je ze moet plaatsen voor het beste resultaat.

Back to basic! Wat zijn Instagram hashtags?

Het is natuurlijk handig om allereerst te weten wat een hashtag nou precies is. Een hashtag is een trefwoord (of meerdere woorden) waar een hash-symbool # voor geplaatst wordt. De hashtags helpen Instagram om inhoud te organiseren en te categoriseren zodat relevante content aan de juiste doelgroep getoond kan worden. Met de relevante hashtags op Instagram kun je verschillende doelen bereiken zoals meer likes, meer volgers, meer interactie en dus meer bereik. 

Maar hoe gebruik je nou Instagram hashtags voor je bedrijf?

Veel mensen hebben moeite met het inzetten van Instagram hashtags. Ze weten niet hoe ze ze moeten gebruiken, welke ze moeten gebruiken voor hun bedrijf of wat de meerwaarde van Instagram hashtags kan zijn. Maar waarom is het nou zo belangrijk om wel gebruik te maken van instagram hashtags? In werkelijkheid zijn hashtags een soort geheim wapen om je succes op het platform te vergroten. De zoekmogelijkheden op Instagram zijn erg beperkt, dus om de zichtbaarheid van je content te vergroten moet je hashtags gaan gebruiken. Deze zorgen ervoor dat je opduikt in zoekopdrachten van je doelgroep en ze helpen gebruikers jouw content te vinden.

Door gebruik te maken van hashtags voor Instagram posts op je feed en IGTV video’s zul je in meer zoekopdrachten verschijnen. Door gebruik te maken van hashtags in je Instagram stories zullen meer mensen je content ontdekken. Maar er zijn wel een aantal beperkingen in het gebruik van het aantal Instagram hashtags:

  • In een Instagram feed post kun je tot 30 hashtags gebruiken in je caption (beschrijving) of in de comments die gevonden zullen worden in zoekopdrachten. Gebruik je er meer? Alle hashtags na de 30e zullen niet opduiken in zoekopdrachten.
  • Je kunt bij een IGTV 30 hashtags gebruik in de beschrijving.
  • Bij een Instagram story kun je gebruik maken van maximaal drie hashtags. Je kan ervoor kiezen om een hashtag sticker te plaatsen of een gewone text box. 

We zullen later dieper ingaan op deze drie mogelijkheden en welke hashtags je dan moet gebruiken.

Wat duikt er op in Instagram hashtag zoekopdrachten?

Nu je op de hoogte bent van het nut van Instagram hashtags en ze wilt gaan inzetten in je posts, is het goed om te weten dat het niet meteen betekend dat je zult opduiken in specifieke hashtag zoekopdrachten. Het Instagram algoritme sorteert namelijk alle hashtag zoekresultaten.

Om te kijken wat voor resultaten er opduiken bij een bepaalde hashtag klik je op het zoek icoontje (het vergrootglas link onder) en voer je een trefwoord of hashtag in die je op wilt zoeken. Daarna klik je op het tabje ‘Tags’ om te zien wat voor inhoud je te zien krijg bij deze zoekopdracht.

Je zult zien dat je zoekresultaten zijn verdeeld in drie categorieën: Populair, Recent en Reels.

Alle inhoud die je te zien krijgt in de categorie ‘Populair’ is bepaald door het Instagram algoritme en is gebaseerd op de content waar jij het meeste affiniteit mee hebt. Dus als jij veel food-posts liked, is de kans groter dat er foto’s van eten opduiken in je zoekresultaten. Het Instagram algoritme bepaald dus wat jij te zien krijgt, op basis van jouw gedrag online.

Als je op de ‘Recent’ categorie klikt, zul je inhoud te zien krijgen die chronologisch gesorteerd is met de meest recent geplaatst bovenaan. Alsnog is er een kans dat jou content niet vertoond wordt in deze categorie, omdat ook hier algoritme een kleine rol speel. Dus onder het motto ‘niet geschoten is altijd mis’ raden wij je aan om altijd gebruik te maken van hashtags. Want als je helemaal geen hashtags gebruikt, zul je nooit gevonden worden. 

Nu je op de hoogte bent van de basis, zullen we dieper ingaan op hoe je hashtags strategisch kunt gaan inzetten in de verschillende facetten van Instagram.


1.     Hashtags in je Instagram feed posts

Je grootste kans om op te duiken in zoekresultaten is door hashtags te plaatsen bij Instagram posts op je feed. Maar niet elke hashtag zal hetzelfde resultaat opleveren. Je moet strategisch te werken gaan, en de juiste combinaties maken. Dus niet zomaar 30 willekeurige hashtags gebruiken in de hoop dat ‘toch wel zal werken’.

Hoeveel hashtags moet ik dan gebruiken bij mijn Instagram feed post? 

Zoals we al eerder aangaven, kun je 30 hashtags plaatsen in je caption of comments. Dit betekent niet dat niet dat je er 30 móet inzetten. Wij raden aan om in ieder geval zo’n 15 tot 20 relevante hashtags te gebruiken. Als je 30 hashtags kunt verzinnen die écht relevant zijn, go for it

Maar hoe verzin je nou al die hashtags? We hebben een kleine tip voor je. Om te zien welke hashtags populair zijn in jouw branche: typ een relevant trefwoord of hashtag in de zoekbalk en klik op het tabje ‘Tags’. Je zult dan een overzicht te zien krijgen met allerlei populaire en relevante hashtags die gelinkt zijn aan jouw zoekopdracht.

Ons advies voor maximale zichtbaarheid:

  • Kies drie tot zes populaire hashtags die de meeste zoekresultaten hebben. Het liefst met meer dan 100.000 berichten.
  • Kies drie tot zes hashtags die redelijk populair zijn.
  • Kies drie tot zes branche specifieke hashtags, denk hierbij aan je wat je doet, jouw branche of industrie, je kernwaarden etc.
  • Verzin ook twee eigen hashtags

Als je dit stappenplan volgt, kom je makkelijk aan minimaal 15 hashtags!

Maar welke hashtags moet je nou gebruiken?

 Een lange lijst aan hashtags is niet voldoende. Het is vooral belangrijk om hashtags te gebruiken die relevant voor jou bedrijf zijn. Hashtags als #vacation en #ootd zijn enorm populair, maar niet relevant voor jouw bedrijf. Vaak kiezen bedrijven niet de juiste hashtags en gebruiken ze enkel hashtags waarop ze gevonden hopen te worden. Maar probeer ook eens out of the box te denken!

Een voorbeeld: Stel je bent een makelaarskantoor en je gebruikt enkel hashtags als #makelaar #makelaarskantoor, dan zul je nooit gevonden door jouw doelgroep. Wat wel werkt: leef je in in je doelgroep.. waar bevinden zij zich? Wat zijn hun interesses? Bij makelaars is de doelgroep vaak mensen die een huis willen kopen. Deze mensen zoeken vaak op #droomhuis #housegoals etc. En wat hebben mensen nodig die huis droomhuis hebben gevonden? Juist! Een makelaar. Dus probeer je zo goed mogelijk in je doelgroep te verplaatsen.

Waar plaats je deze hashtags in je Instagram feed post? 

Nu je weet welke hashtags je moet gebruiken en hoeveel, moet je natuurlijk ook weten waar je ze moet plaatsen. Maakt het uit of je ze in je beschrijving of in de comments plaatst? Het antwoord is nee. Sommigen kiezen ervoor om ze in de comments te ‘verstoppen’, zodat de post minder schreeuwerig uit ziet.

Er is wel éen uitzondering op de regel: Als je gebruik maakt van een extreem populaire hashtags (5M+) moet je deze wel in je beschrijving plaatsen. De reden hiervoor is dat waardevolle tijd kwijt raakt door ze handmatig in de comments te posten, en je dan onderaan de zoekresultaten belandt.

Worden je posts vertoond in de Instagram hashtag zoekopdrachten?

Hoe kun je nou checken of je hashtags werken? De makkelijkste manier er daar achter te komen is door op ‘Statistieken weergeven’ te klikken. Deze kun je vinden onder je bericht, boven de caption.

 Als je op deze link klikt, zul je een aantal statistieken te zien krijgen. Onder het kopje ‘bereik’ kun je zien hoeveel niet-volgers je hebt bereikt, en hoeveel er via jouw hashtags jouw content te zien hebben gekregen. Je kunt helaas niet achterhalen welke hashtag het meest effectief was.

Het kan zijn dat je weinig resultaat ziet, maar dit kan komen omdat je content simpelweg niet goed is. Als je post slecht presteert onder je volgers, zal Instagram hem ook niet tonen aan niet-volgers.

2.     Hashtags in je Instagram Stories

Als je veel moeite stopt in je Instagram stories, wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen dit zien. Dit kan door gebruik te maken van de juiste hashtags. Wel een kleine disclaimer: hashtags gebruiken in je stories is een heel ander verhaal.

Welke hashtags moet je gebruiken in je Instagram stories en waar plaats je deze?

Maak gebruik van je eigen branded hashtags in je Instagram stories! Als iemand daarop klikt, komt deze persoon automatisch bij jouw content, en niet bij die van een ander. That’s what you want!

Je hebt twee opties om een hashtag te plaatsen in je Instagram story: in een text box of via een hashtag sticker. De hashtag sticker kun je vinden onder het sticker icoontje. Voer je hashtag in en tada! Je kan via deze optie maar éen hashtag per story plaatsen. Met de text box optie (het Aa icoontje) kun je zoveel hashtags gebruiken als je wilt, maar wij raden het aan om dit te beperken tot maximaal drie anders oogt het erg rommelig.

Tot slot

Hashtags spelen een belangrijke rol in jouw succes op Instagram. Ze zorgen ervoor dat jij je doelgroep bereikt, je nieuwe volgers krijgt en je interactie groeit. Maar het is wel belangrijk dat je de juiste hashtags gebruikt om ervoor te zorgen dat jouw content terecht komt bij de juiste mensen. Gebruik niet zomaar willekeurige hashtags, maar doe goed onderzoek. Welke hashtags zijn populair in jouw branche, waar bevindt jouw doelgroep zich en wat zijn hun interesses. Als je dit goed onder de knie hebt, zul je merken dat jouw bedrijf meer bereik zal krijgen op Instagram! En een laatste tip: maak een bestandje op je telefoon of laptop met een aantal verschillende hashtags lijstjes, zodat je deze makkelijk kan kopiëren en plakken als je een post gaat plaatsen.

Wil je graag meer weten over Instagram hashtags of heb je hulp nodig bij het kiezen van de juiste hashtags? Schroom daarom niet om contact met ons op te nemen!