TERUG NAAR ALLE BLOGS

LinkedIn Open Candidates: Nieuwe functie op LinkedIn
14 oktober 2020 
2 min. leestijd

LinkedIn Open Candidates: Nieuwe functie op LinkedIn

Het is erg belangrijk om gelukkig te zijn met en op je werk. Niemand wordt bepaald vrolijk van met een lang gezicht te moeten werken. Daarom is het belangrijk dat je een baan hebt die jou voldoening geeft en waar jij gelukkig van wordt. 

Wanneer dit niet het geval is, is het tijd om jezelf af te vragen of je huidige functie en/of werkgever (nog) bij je past. Graag zou je al eens om je heen willen kijken naar andere interessante jobs, maar dit nog niet aan de grote klok hangen bij jouw werkgever. Maar hoe laat je merken dat je open staat voor een nieuwe uitdaging, zonder dat je huidige werkgever dit langs ziet komen? Er is een discrete manier om op LinkedIn zichtbaar te maken aan potentiële werkgevers en recruiters dat jij open staat voor een nieuwe uitdaging. 

Goed nieuws: LinkedIn heeft hier iets op bedacht en heeft een nieuwe functie toegevoegd: open candidates!

LinkedIn open candidates: wat is het?

Er zijn heel veel verschillende manieren om te zoeken naar een nieuwe werkplek: een vacature website, websites van bedrijven, je eigen netwerk, sociale media en ga zo maar door... LinkedIn is een van de beste mediums om een baan te vinden, omdat er zoveel actieve leden en recruiters gebruik maken van dit platform. LinkedIn heeft sinds kort een nieuwe functie toegevoegd die het mogelijk maakt om 'stiekem' naar een nieuwe baan op zoek te gaan. 

LinkedIn open candidates is een functie die je kunt aanzetten (activeren) om recruiters en bedrijven te laten weten dat je op zoek bent naar een nieuwe job. Ook kun je met deze functie aangeven naar welke soort functie je op zoek bent en welke type bedrijven jij interessant vindt. Dit kun je allemaal doen zonder dat het zichtbaar is voor je huidige werkgever.

Hoe gebruik je LinkedIn open candidates?

Om de functie te activeren ga je naar het onderdeel 'beschikbaar' op je profiel. Hier kies je voor 'nieuwe baan vinden'. Hier vul je verschillende informatie in over de functies en bedrijven waar je interesse in hebt. Je krijgt de keuze om deze update te delen met je netwerk of dit alleen te laten zien aan recruiters. Nu kunnen LinkedIn recruiters jou vinden als werkzoekende en wordt dit signaal verborgen voor je werkgever.


Let op!

Er zijn nog een aantal aspecten die verbeterd kunnen worden binnen deze functie van LinkedIn. Het kan namelijk gebeuren dat kleinere bedrijven en recruiters jou niet kunnen vinden via LinkedIn open candidates. Waarom? Alleen leden die lid zijn van LinkedIn Recruiter hebben beschikking tot deze functie. De kans bestaat dat kleinere bedrijven of uitzendbureaus dit platform niet gebruiken, omdat dit een betaald abonnement is. 

Uitzendbureaus en recuiters kunnen jou wel vinden als je gebruik maakt van open candidates, ook al is het signaal verborgen voor jouw huidige werkgever. Hierdoor kan je niet zeker uitsluiten dat uitzendbureaus en recruiters, die zijn ingehuurd door jouw werkgever, jou vinden als werkzoekende.

Wat betekend LinkedIn open candidates voor jou als bedrijf of recruiter?

Deze functie vormt zowel kansen als bedreigingen voor gebruikers. Ontevreden werknemers kunnen op deze manier eerder gaan kijken naar andere mogelijkheden, wat een risico vormt voor werkgevers. 

Aan de andere kant biedt deze functie juist kansen voor werkgevers en recruiters. Omdat werknemers zich op deze manier gaan oriënteren, zijn er meer werkzoekenden die benaderd kunnen worden. De werknemers die nog niet breed kenbaar willen maken bij hun huidige bedrijf, kunnen nu ook gevonden worden door werkgevers. 

Wil jij weten hoe je wel openbaar laat weten aan je netwerk dat je opzoek bent naar een nieuwe uitdaging? Lees dan onze blog over LinkedIn #opentowork! 

Groeten, 

Lieneke de Wolf

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van School for Social Media. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het ondernemers en bedrijven biedt. "Ik vind het ontzettend leuk om met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je nu je website, social media etc. in om je bedrijf of organisatie zichtbaar te maken en extra business te genereren.'