TERUG NAAR ALLE BLOGS

Facebook advertenties: van leads naar sales
01 juni 2021 
6 min. leestijd

Facebook advertenties: van leads naar sales

Gebruik jij Facebook advertenties om nieuwe leads te genereren? Vraag jij je af hoe je deze leads het beste kan opvolgen?

In deze blog vertel ik je hoe je Facebook advertenties kan gebruiken om je leads om te zetten in betalende klanten.

Waarom werken Facebook advertenties wanneer je een lead wilt omzetten naar sales? 

Er zijn niet veel lokale bedrijven die direct online verkopen. Zij hebben een manier nodig om Facebook gebruikers die nog nooit van hen hebben gehoord (of wel van hen hebben gehoord maar nog geen actie hebben ondernomen) in potentiële klanten te veranderen.

In plaats van te wachten tot potentiële klanten naar jou toe komen en hiervan afhankelijk te zijn, kun je Facebook advertenties inzetten om controle te krijgen over je lead stroom.

Facebook advertenties kunnen jouw potentiële klanten effectief door een natuurlijk aankoopproces leiden. Een aankoopproces waar elke consument doorheen gaat wanneer hij of zij overweegt een product of service aan te schaffen.  

#1 Begin met een brede aanbieding

Leads genereren met Facebook advertenties begint met een brede aanbieding. Afhankelijk van hoe je je aanbieding inzet, zal het een groot volume aan personen of misschien wel jouw ideale klant (personen die daadwerkelijk wat gaan kopen) bereiken.

Je kunt een lead magnet of gated content (content die achter een formulier staat) inzetten om aan informatie van je leads te komen. Denk hierbij aan: namen, e-mailadressen en telefoonnummers. Zo krijg je een lead die je kunt opvolgen en kunt voeden met meer content of aanbiedingen. Deze lead magnet kan een checklist, e-book of handig template zijn. Belangrijk is dat het gaat om content van waarde, zodat men bereid is om hiervoor hun contactgegevens achter te laten.

Jouw aanbieding kan ook een product of dienst zijn die je aanbiedt zonder dat deze winstgevend is (loss leader strategy), maar wel een goede preview geeft van het product of de dienst in kwestie. Bijvoorbeeld door middel van een kortingscode, voucher of een gratis demo. Zo krijgen Facebook gebruikers de kans om zonder dat zij geld hoeven uit te geven, alvast kennis met jou te maken.

Waar je ook voor kiest, zorg dat jouw aanbieding overeenkomt met hetgeen wat jouw ideale klant wilt gebruiken of weten. Als dit niet zo is, genereer je het verkeerde type leads met jouw Facebook advertentie.

#2 Creëer een strategie om leads te verzamelen met Facebook advertenties

Een manier om contactgegevens te verzamelen, is via Facebook-leadadvertenties die automatisch worden ingevuld en om een telefoonnummer vragen. De e-mailadressen die Facebook gebruikers opgeven tijdens het maken van een account, zijn vaak incorrecte of oude adressen, terwijl de telefoonnummers die zij opgeven vaak wel moeten kloppen. Deze telefoonnummers worden namelijk gebruikt als veiligheidscheck, om te kijken of het account echt is. 

Bij een Facebook-leadadvertentie verlaten Facebook gebruikers het platform niet en vullen een contactformulier op Facebook in (en worden niet doorgeleid naar bijv. een landingspagina of contactformulier op je website). Je bepaalt zelf hoe zo’n Facebook express formulier eruit komt te zien:

Express formulier Facebook advertentie

Een andere manier om contactinformatie op te halen is via een Facebook advertentie die linkt naar een contact formulier op jouw website. Deze manier is handig om klanten toegang te geven tot bijvoorbeeld een tijdelijke kortingscode. Zo laten ze contactinformatie achter, maar krijgen ze er ook iets voor terug.

#3 Op weg naar de verkoop

Een van de grootste redenen dat lead campagnes mislukken, is dat bedrijfseigenaren niet goed nadenken over wat er gebeurt nadat er een lead binnenkomt. Men gaat ervanuit dat de content binnen hun aanbieding (bijv. de kortingscode of het gratis e-book) voor hen gaat verkopen. Maar in de praktijk is dit helaas niet het geval. Ze hebben wel interesse en bewaren de kortingscode of het e-book voor later, maar maken er uiteindelijk toch geen gebruik van. 

Het moment dat iemand kiest voor jouw aanbieding is het moment dat zijn of haar aandacht volledig op jouw oplossing is gefocust. Maak hier dus gebruik van en laat hen de volgende stap zien om een aankoop te doen.Denk eens na over waarom jij een aankoop zou doen en waar je deze aankoop zou doen. Is dat in de winkel, aan de telefoon of een combinatie van deze twee? Hoe kan jij je potentiële klant door dit proces helpen? 

Wellicht moeten zij vaker met jou in contact komen of van je product of dienst horen om een aankoop te doen.

Voor elke potentiële klant is het aankoopproces anders. De ene deelt gemakkelijker persoonlijke informatie met je, zoals een adres of creditcard informatie. Het is daarom altijd belangrijk om persoonlijk contact voorop te stellen, ook in je Facebook advertenties. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om een speciale introductie aanbieding te geven, met twee verschillende opties: ‘Klikken om te bellen en je account gelijk activeren’ of ‘Plan een belafspraak in wanneer het voor jou uitkomt’.

#4 Volg leads op die geen actie ondernemen

Sommige personen ondernemen gelijk actie, terwijl anderen daar 6 maanden of zelfs 2 jaar voor nodig hebben. Na een bepaalde tijd is het financieel niet verstandig om leads nog een-op-een op te volgen, maar het is wel belangrijk om je relatie met deze leads te warm te houden en te maximaliseren.

Als jouw lead niet meteen actie onderneemt, hoe kun je deze relatie dan benutten terwijl je zorgt dat deze lead een betalende klant wordt? Zorg ervoor dat je waardevolle content blijft leveren zodat zij regelmatig van jou horen.

Zet een Facebook remarketing campagne in, waarbinnen je een mix van verschillende content kan delen: video’s, blogs, tips, tricks etc. De timing, regelmatigheid en lengte van je campagne zal liggen aan de lengte van jouw aankoopproces. Wanneer een persoon nog geen telefoongesprek met je heeft ingepland of een aankoop heeft gedaan, kun je deze automatisch aan je Facebook advertentie campagne toevoegen. Zo kun je ook e-mails en sms-berichten gebruiken om je leads te bereiken met dezelfde content.

#5 Maak gebruik van automatisering in je Facebook advertentie campagne

Het is erg gemakkelijk om marketing automation toe te passen. Het maakt het je makkelijker om je leads te managen, het zorgt ervoor dat je geen lead misloopt en het zorgt ervoor dat een echt persoon op eventuele vragen kan antwoorden.

Dan is er nog de opvolging. Er zijn veel verschillende stappen in het proces om iemand een product of dienst te laten kopen. Het is belangrijk om te weten waar ze in dit proces zijn binnengekomen, welke stappen ze hebben genomen en of ze contact met je hebben opgenomen. Elk van deze situaties kunnen automatisch bijgehouden worden met een Customer Relationship Management (CRM) dat helemaal aan jouw aankoopproces is aangepast.

In een CRM-systeem kun je bijhouden hoeveel telefoontjes er per dag binnenkomen, hoeveel klanten echt gebeld hebben, hoeveel aanbiedingen er zijn gedaan etc. Ook kun je zien hoe personen door het proces heenlopen, waar ze vandaan komen, hoeveel personen een telefoongesprek plannen en hoeveel van deze gesprekken leiden tot een betalende klant. 

Er zijn verschillende opties zoals HighLevel, Hubspot, Podio, AllClients, Marketo en Salesforce. Maar wat past goed bij jouw bedrijf? Kijk naar de informatie die zij aanbieden zoals: lead informatie opvangen vanuit Facebook, leads tracken, en automatiserende campagnes die e-mail, sms-berichten, voicemails en andere communicatie combineren.

Kies voor een optie die aanbiedt wat bij jouw Facebook advertenties past en welke communicatie jij daarbij gebruikt.

Heb je nog vragen? Laat het gerust weten. Wil je meer weten over Facebook en Facebook advertenties? Lees dan een van onze andere blogs!

Over de schrijver
Tim is een echte fan van online marketing en social media. Hij is het liefst bezig met nieuwe mogelijkheden ontdekken en inzetten om maximale resultaten te behalen. "Het online landschap veranderd continu, dat maakt het spannend en veelzijdig. Ik ben daarom altijd op zoek naar dé manier om jouw doelgroep te bereiken."